Recensie: Match RECENSIE

Recensie: Match – Buddy Tegenbosch

Match is een Young Adult boek geschreven door Buddy Tegenbosch. Match gaat over Jim, Jim is 17 jaar en voetbalt al zijn hele leven. Nu mag hij eindelijk met zijn beste vriend Jabbar op trainingskamp met Jong PSV. Hiernaast leert hij zijn klasgenoot Lola ook steeds beter kennen en lijkt er iets te ontstaan tussen de twee. Maar dan gaat alles plotseling fout. Jim moet leren om te gaan met deze onverwachte gebeurtenissen. En hij leert wat er nou echt belangrijk is in het leven.

Match heeft een hele goede verhaalopbouw. Het boek is opgedeeld in 3 delen en eigenlijk lijkt het ook alsof je drie verschillende verhalen leest in het boek. Dit komt doordat ieder deel zich ergens anders en op een ander moment afspeelt. De verschillende delen maken het boek duidelijker en makkelijker om te lezen. Ook wordt er door Buddy Tegenbosch gebruik gemaakt van verschillende perspectieven. Zo lees je vanuit Jims perspectief, maar ook vanuit Jabbar, Lola en Jims zusje Izzy. Dit maakt het verhaal sterker en je kan je beter inleven in de personages.

Toch krijg je niet genoeg te lezen over Jabbar en Lola zelf. Wanneer je vanuit hun perspectief leest gaat het meestal over Jim. Dit helpt zeker bij het begrijpen van en inleven in Jim, maar het zou fijn zijn geweest als je ook meer over Jabbar en Lola zelf te weten zou komen. Het boek is ook maar kort, waardoor je niet de ruimte krijgt om deze personages echt uitgebreid te leren kennen. Maar doordat het boek niet zo lang is leest het wel gemakkelijk en snel.

Ook al lijkt het boek door de boekomslag en de titel heel erg te draaien om voetbal, dit is niet het geval. Natuurlijk is voetbal een belangrijk thema in het verhaal, maar het gaat vooral om vriendschap en familie. Dus ook als je niet van voetbal houdt is dit boek wat voor jou.

Match is heel ontroerend door de verhaallijn van Izzy, Jims zusje, die kanker heeft gehad en nu weer tegenslagen krijgt te verduren. Het is heel mooi om te lezen hoe Izzy, maar ook Jim en zijn vrienden, hiermee omgaan. Net zoals Jim leer je naarmate het boek vordert, wat er echt belangrijk is in het leven. Maar het boek is heus niet alleen emotioneel. Er gebeuren ook genoeg leuke momenten, waardoor het niet allemaal te serieus wordt.

Kortom is Match een aanrader voor jong en oud. Het verhaal leest makkelijk en snel door de verhaalopbouw en lengte van het boek. Je kan je beter inleven in de personages doordat je vanuit meerdere perspectieven leest. Wel krijgen bepaalde personages niet genoeg aandacht. Het boek heeft meerdere belangrijke thema’s, waardoor het voor iedereen een leuk boek is. Naast dat het een ontspannend en leuk boek is om te lezen, heeft Match ook nog eens een hele mooie boodschap.

Recensie: Match – Buddy Tegenbosch

Match

1  2  3  4  5

Vanaf het moment dat Jim voor het eerst op het voetbalveld staat, weet hij dat hij er thuis hoort. Met succes doorloopt hij de jeugdopleiding van PSV en als hij zeventien is, krijgt hij tijdens zijn zomervakantie in Zeeland bericht dat hij eindelijk mee mag op trainingskamp. Voor Jim en zijn beste vriend Jabbar is dit de kans om het tot de A-selectie te schoppen. Het is precies waar hij al die jaren zo hard voor heeft getraind. Als zijn klasgenoot Lola ook nog langskomt op de camping, kan de zomer niet meer stuk. Maar wanneer ze weer thuis zijn, blijft er van dat geweldige gevoel weinig meer over.

Soms gebeuren er dingen waar je geen vat op hebt. Die je niet verwacht had. Waardoor je even niet meer weet wat je moet doen, wie je bent, wat er belangrijk is. Op die momenten heb je iemand nodig, ook al weet je dat zelf misschien nog niet.