Recensie: Momentum RECENSIE

Recensie: Momentum – Shelena Shorts

Momentum is een meeslepend liefdesverhaal over een meisje dat het ene na het andere schokkende geheim ontdekt over haar vriendje, maar bereid is om voor de liefde te vechten.

Op een zekere middag ramt de niet-oplettende Sophie de mooie zwarte sportauto van de knappe Wes, maar tot haar verbazing maakt hij er geen probleem van en betaalt zelf de schade. Zijn gulheid is niet zijn enige kwaliteit; hij is zorgzaam, beleefd, knap, slim, volwassen, apprecieert vintage en hij woont in een groot huis met prachtig uitzicht. Sophie voelt zich meteen tot hem aangetrokken, maar dan ontdekt ze dat niet alles over zijn traumatische verleden blijkt te kloppen en twijfelt ze of hij wel te vertrouwen is. Daarom duikt ze de geschiedenis in, vastbesloten om antwoorden te vinden over deze mysterieuze jongen. Momentum van Shelena Shorts laat zien hoe belangrijk één moment kan zijn. De ene seconde is alles nog normaal en na de volgende zit je met duizend vragen, veroorzaakt door één jongen.

Shorts beschrijft Sophie Slone aan de ene kant als een typische achttienjarige: ze is dolblij met haar eigen auto, onafhankelijkheid, vrijheid en ergert zich soms aan haar iets te nieuwsgierige moeder. Haar vader is vertrokken toen ze klein was, dus hebben zij en haar moeder lange tijd als duo geleefd. Ze verteld haar dan ook alles. Bijna alles. Er zijn namelijk zekere zaken die je eigen verstand te boven gaan en die je dus niet met iemand anders kan delen. Sophie is koppig en staat erop om de schade aan Wes auto te betalen, desnoods zonder dat hij het weet. Ze is slim, redelijk volwassen en houdt van logica. Ze maakt in minder dan een jaar meer dingen mee die haar wereld op z’n kop zetten dan de meeste mensen in hun hele leven en dat frustreert haar omdat ze het niet kan verklaren. Toch zet het haar ook aan om actie te ondernemen, zelfs als dat betekent dat ze moet liegen tegen haar moeder. Ze heeft ook haar typische niet-mainstream-tiener trekjes, zoals haar minder aangewakkerd gevoel voor elegante kleding en liefde voor oude boeken.

Wes is in het begin een waar mysterie. Doordat Momentum enkel vanuit het perspectief van Sophie wordt verteld weet men nooit wat hij denkt, alleen wat hij zegt en doet wanneer hij bij haar in de buurt is. Hij is kalm en berekenend, goed in zowat alles wat hij doet maar ook terughoudend als het op relaties aankomt.

Shelena’s schrijfstijl bezit een rijke woordenschat die Momentum die extra details geven en nog meer sfeer scheppen in het verhaal. Sophie denkt als een tiener, dus wordt er dagelijkse, eigentijdse woordenschat gebruikt. Het feit dat er geen sprake is van een alwetende verteller is een goede tactiek om het verhaal extra spannend te maken, want je weet als lezer niet meer dan het personage. Het leest vlot zodat je door het verhaal vliegt en Sophies rollercoaster van emoties en gedachten van dichtbij meemaakt. Het is meeslepend en de Wes-puzzel wordt stukje bij beetje compleet.

Een miniem detail dat me is opgevallen is Sophies leeftijd: ze is pas achttien in 2018, omdat het verhaal zich afspeelt in dat jaar, maar op een gegeven moment zegt ze dat haar geboortejaar 1991 is, dus dan zou ze ergens in de twintig moeten zijn.

Na driehonderd pagina’s leesplezier is het verhaal van Sophie en Wes nog lang niet afgelopen. Shelena Shorts heeft gekozen voor een voorlopig einde waarin de belangrijkste zaken worden afgerond, maar er blijven nog veel vraagtekens over onder andere de familie van Sophie en hoe het verder zal gaan met haar en Wes. Zo’n open einde is een goede tactiek om lezers in de ban te houden en het werkt, want het volgende deel kan voor mij niet snel genoeg komen.

Momentum van Shelena Shorts is een meeslepend boek waarin er een enorme draai wordt gegeven aan een tienerleven. Het ontbreekt zeker niet aan humor, liefde (en liefdesproblemen), vriendschap en spanning. Behalve de opmerking over het jaartal valt er niets aan te merken en raad ik Shelena’s Momentum aan voor lezers die van romantiek, spannende verhalen en fantasie houden.

Recensie: Momentum – Shelena Shorts

Momentum

1  2  3  4  5

Als je onsterfelijk bent, wat is het leven je dan waard..?

Sophie Slone is net naar San Francisco verhuisd en heeft er geen zin in om 'het nieuwe meisje' op school te moeten zijn. Gelukkig mag ze van haar moeder, die op de universiteit van San Francisco werkt, haar laatste schooljaar via thuisstudie afmaken. Als ze tijdens een bezoekje aan haar moeder de knappe eerstejaarsstudent Weston ramt met haar auto, heeft ze er nog geen idee van hoe hij haar leven op z'n kop zal zetten. Wes slaat haar aanbod om de schade te betalen af. Al snel komt Sophie erachter dat Wes een aanzienlijk fortuin heeft dat hij van zijn ouders heeft geërfd.
    Hoe beter ze hem echter leert kennen, hoe meer ze het gevoel heeft dat er dingen aan het verhaal over zijn tragische verleden niet kloppen. En Sophie is vastbesloten om de waarheid te achterhalen. Heeft Weston op de een of andere manier geleerd om de dood te slim af te zijn?