Recensie: De legende van de vuurberg RECENSIE

Recensie: De legende van de vuurberg - Sarah Lark

In het derde deel van de Rata Station-serie neemt schrijfster Sarah Lark ons mee naar het Nieuw-Zeeland van 1880. In het slot van de serie staat weer een nieuwe generatie centraal. Zo groeit Aroha op in het weeshuis waar haar moeder de leiding heeft. De theatrale Robin werkt op de boerderij bij zijn ouders, maar droomt van de wereld van Shakespeare en showbizz. Ook volgen we March, een ambitieus meisje dat sterk lijkt op haar oma Jane. In De legende van de vuurberg volgen we deze drie jongvolwassenen terwijl zij op zoek zijn naar een eigen toekomst.

Na De tijd van de vuurbloemen en De zang van de hoornschelp is dit nu het derde, en laatste, deel van de Rata Station-serie van Sarah Lark. Nadat in de 1e en 2e generatie de vrouwen centraal stonden, volgen we nu twee vrouwen en één man. Ook nu weet Sarah Lark een zeer sterk boek te creëren, waarin historie, romantiek en spanning perfect samen gaan. Zoals gebruikelijk hebben haar boeken, naast een dankbetuiging, ook een nawoord. Daaruit blijkt hoe Sarah Lark gedegen research doet en dat dit de basis vormt voor haar personages. De legende van de vuurberg is daardoor ook weer interessant om te lezen, omdat je als lezer zo ontzettend veel leert.

In de recensie van het 2e deel was te lezen dat dit boek vrij gewelddadig was en soms ook wel erg donker. Dit maakte het boek soms zwaar om te lezen, de spanning en het geweld voerden de boventoon. In De legende van de vuurberg heeft Sarah Lark weer wat meer luchtigheid gebracht in het verhaal en het leest daardoor gemakkelijker door. Er is in verhouding vrij weinig geweld en Sarah Lark kiest ervoor om in plaats ervan natuurgeweld, de opkomende toeristenindustrie en het leven in de fabrieken een plaats te geven in het verhaal. Daarbij ligt de nadruk meer op de pakeha’s (de mensen) in plaats van de Maori. Alhoewel ook dit boek weer meer dan 600 pagina’s telt, gaat door de afwisseling en het talent van Sarah Lark om zich te blijven vernieuwen het verhaal nooit vervelen.

Aroha, Robin en March staan centraal in De legende van de vuurberg. Dit zijn goed uitgewerkte personages, waarin Sarah Lark bijzonder veel aandacht heeft voor de waarden en normen en toekomstvisie van deze drie jongeren. Alle drie de personages zijn zeer verschillend en het is altijd weer bijzonder knap hoe ze in het verhaal elkaar toch weer treffen en logisch met elkaar samenkomen. Gelukkig komen ook de oude personages, zoals Cat, Linda, Carol, Mara, Jane en alle mannen terug in het verhaal. Daarnaast zien we ook enkele bij personages op onverwachte momenten terug in het verhaal. Toch is, in vergelijking met de andere boeken, een echte focus op Aroha, Robin en March. Dit maakt de opbouw van het boek prettiger en ook beter leesbaar. Zo zijn er minder personages die je bij moet houden en krijgt de lezer de kans om echt mee te leven en zich te verdiepen in Aroha, Robin en March.

De legende van de vuurberg is al met al een fantastisch slot op een goede serie van Sarah Lark.

Nieuw-Zeeland: Rata Station - De legende van de vuurberg

1  2  3  4  5

Nieuw-Zeeland, 1880. Aroha heeft een gelukkige jeugd, tot de dag dat ze betrokken raakt bij een groot treinongeluk. Ze wordt naar haar tante gestuurd, die op Rata Station woont, om daar in alle rust te genezen.

Met hulp van de dromerige Robin en haar temperamentvolle nichtje March hervindt ze langzaam weer haar evenwicht – tot een onverwachte gebeurtenis opnieuw alle vaste grond onder haar voeten wegslaat…