Recensie: Onder de rode loper RECENSIE

Recensie: Onder de rode loper - Ate de Jong

Als het tweejarige zoontje van een filmproducent wordt gekidnapt, krijgt Leo Berliner de opdracht het kind op te sporen. Het onderzoek vindt plaats tijdens de gelijktijdige opnames van ''De Ontdekking van de Hemel'' en de Engelse film ''Enigma'', geproduceerd door Mick Jagger. De daders communiceren via gecodeerde boodschappen en rebussen. Zij voeren Leo in het spoor van de films van de vervallen Amsterdamse filmstudio's en de ruïnes van het Colosseum in Rome, via de excentrieke jetsetfeesten in Cannes en een peperdure kliniek in Zwitserland, naar de geheimzinnige Roma-gemeenschap van Venetië en een stil kartuizerklooster in de Franse Alpen.

Als je houdt van een boek met heel veel glamour, dan is Onder de rode loper zeker wat voor jou. Het speelt zich namelijk af in een Hollywood setting, maar dan over de hele wereld. Je wordt meteen bij de eerste bladzijde voorgesteld aan een flink aantal personages. Het is niet direct duidelijk welke belangrijk zijn voor het verhaal en wie welke rol heeft, maar naarmate het verhaal verder gaat is het een kwestie van tijd voor je ieder personage kan onderscheiden. Dit dankzij de goede karakteromschrijvingen die Ate de Jong neerzet. Ook de schrijfstijl van Ate de Jong is fijn: hij draait er niet omheen en komt direct tot de punt. Bij een thriller waar veel gebeurt is dit een fijne bijkomstigheid.

Onder de rode loper is een meeslepend verhaal. Er gebeurt veel, er komen veel personages voorbij en het speelt zich op veel plekken af. Ate de Jong moet bij het schrijven van deze thriller gedacht hebben: 'Go big or go home', en dat is hem dan ook gelukt. Toch moet ik zeggen dat er soms iets te veel gebeurt. Het verhaal over de ontvoering schuift soms een beetje naar de achtergrond, waardoor de gebeurtenissen in de glamoureuze filmwereld de hoofdrol krijgen. Persoonlijk vond ik dat niet erg, omdat ik daar wel van hou. Maar wanneer je echt wil gaan voor een thriller vol spanning en ademloze momenten, kan je bij dit verhaal nog wel eens teleurgesteld raken.

Onder de rode loper heeft mij erg verrast op een positieve manier. Het is een heerlijk boek om te lezen in je vakantie en ik had hem binnen no time uit. Het is niet zo dat het verhaal na het lezen nog een diepe indruk heeft achtergelaten, maar dat is niet erg. Voor een boek om even tussendoor te lezen is Onder de rode loper van Ate de Jong perfect! Interessant, goede personages en net spannend genoeg om in één adem uit te lezen. Daarom 4 hartjes!

Onder de rode loper

1  2  3  4  5

Leo krijgt niet alleen te maken met de hedonistische Jagger-entourage, een drankzuchtige regisseur, leugenachtige producenten en malafide bankiers, maar ook met een doorgeslagen belastinginspecteur, een publiciteitsbeluste minister en een over-ambitieuze Fiod-ambtenaar. Daartussendoor houdt een verliefdheid hem op de been.

Onder de rode loper speelt zich af in een glamourwereld waar niemand het erg nauw neemt met de moraal.