Recensie: De Sprookjessprokkelaar RECENSIE

Recensie: De Sprookjessprokkelaar - Paul van Loon & Laurentien van Oranje

In 2014 leidde de eerste samenwerking tussen auteurs Paul van Loon en Laurentien van Oranje tot het boek De Sprookjessprokkelaar. Het thema van dat sprookjesboek is de rijke wereld van ‘fantasie’

Wie kent niet de bekende kinderboekenschrijver Paul van Loon. De schrijver van Dolfje Weerwolfje en diverse Kippenvel boeken. Laurentien van Oranje is misschien minder bekend bij het grote publiek, maar als je dan prinses Laurentien zegt, gaan er bij velen van ons een lichtje branden. Laurentien van Oranje zet zich al jaren in voor leesbevordering en tegen laaggeletterdheid. Haar werk heeft alles met welzijn en kind-ontwikkeling te maken. De tegenwoordige kinderen krijgen nu eenmaal al op hele jonge leeftijd te maken met social media en ook digitaal welzijn is voor haar een belangrijk thema. Ze heeft meerdere kinderboeken geschreven, waaronder ‘Mr. Finney en de wereld op zijn kop’.

De Sprookjessprokkelaar is een fantastisch sprookjesboek geworden. De uitvoering is prachtig verzorgd. Gedrukt op glad glossy papier, de titels met mooie sierletters en met veel full colour illustraties van het grafische team van De Efteling, dus ook tot in de details ingevuld en rijk aan kleuren. Ik weet dat hele jonge kinderen simplistische illustraties het leukst vinden, maar mijn ervaring met voorlezen leert mij dat illustraties zoals hier in het boek De Sprookjessprokkelaar enorm tot de verbeelding spreken en veel meer impact hebben op de wat oudere kinderen. En in de hele berg van simpele illustratie-vormen in kinderboeken springt dit soort illustraties er toch bovenuit en dat is een groot pluspunt.

Paul van Loon en Laurentien van Oranje hebben negen sprookjes geschreven met de belevenissen van het meisje Sterre als rode draad. De sprookjes van De Sprookjessprokkelaar zijn heel anders dan de oude bekende sprookjes die wij allemaal wel kennen. Spannend, magisch, maar toch is de toon meer eigentijds. Leuk om te lezen en om voor te lezen. Trouwens sprookjes zijn juist ook leuk voor volwassenen, vanwege de dubbele lagen die de schrijver erin kan brengen. En zeg nu zelf, je bent toch nooit te oud om je fantasie te gebruiken.

Voor de prachtige uitvoering van De Sprookjessprokkelaar, de spannende leuke sprookjes op zo’n pakkende manier geschreven en het plezier waarmee de lezer de avonturen van Sterre kan volgen, geef ik zeker 5 hartjes. Een aanrader voor straks als Sinterklaascadeautje of onder de kerstboom. En wat nog leuker is, is om het vervolg De Sprookjessprokkelaar vertelt, dat dit jaar is uitgekomen er gelijk bij te doen.

De Sprookjessprokkelaar

1  2  3  4  5

Nieuwe sprookjes van Paul van Loon, Laurentien van Oranje en De Efteling.

Er was eens een sprookjesbibliotheek in een oud, verlaten kasteel... Stemmen galmen door de gangen en achter de vele deuren schuilt gevaar. Toch blijft Sterre zoeken naar de juiste deur. Daarachter wachten eindeloos veel verhalen die gelezen en verteld moeten worden. Als Sterre de juiste deur vindt, gaat er een wereld voor haar open. Ook voor de mensen in het dorp, die hun bijzondere verhalenverteller met open armen ontvangen. Maar niet iedereen is blij. Sterre is in gevaar! Wie kan haar helpen? De Sprookjessprokkelaar?

Een betoverend sprookje over de magie van verbeelding!