Recensie: Het verhaal van Kevin RECENSIE

Recensie: Het verhaal van Kevin – Philip Reeve & Sarah McIntyre

In Het verhaal van Kevin maken we kennis met Kevin, een vliegende pony. Hoewel de ene vindt dat zijn vleugels te kort zijn en sommigen zeggen dat hij te dik is, is Kevin tevreden met wie hij is. Wanneer Kevin tijdens een hevige storm wordt weggeblazen, komt hij terecht in de flat van Max. Al snel ontstaat er een mooie vriendschap tussen de pony en de jongen. Deze vriendschap komt hen van pas als de storm een grote overstroming veroorzaakt en de venijnige zeeapen vrij spel krijgen in de stad.

Philip Reeve schreef met Het verhaal van Kevin een grappig verhaal voor kinderen vanaf acht jaar. Door de logische opbouw leest het boek vlot. Het is onderverdeeld in negen hoofdstukken, die elk een ondertitel hebben gekregen. Ook de korte zinnen, het ongecompliceerde taalgebruik en groot lettertype maken het boek geschikt voor de jonge lezers. De tekst wordt afgewisseld met eenvoudige illustraties in de kleuren blauw, grijs/zwart en wit. Deze afbeeldingen, getekend door Sarah McIntyre, vormen een goede houvast voor de kinderen tijdens het lezen van dit verhaal.

Het boek prikkelt de fantasie van de lezer. Zeeapen die de inwoners van het dorp treiteren, zeemeerminnen in de kapsalon, een vliegende pony die de mensen in de stad te hulp schiet. Door de beschrijvende schrijfstijl van auteur Philip Reeve zie je deze gebeurtenissen onmiddellijk voor je. In gedachten zie je een dikke pony met kleine vleugeltjes en korte pootjes door de lucht vliegen met een jongetje op zijn rug terwijl onder hen de huizen onder water staan.

Het verhaal van Kevin gaat over een onwaarschijnlijke vriendschap tussen een vliegende pony en een kleine jongen. De unieke band tussen beide personages is herkenbaar voor jonge kinderen. Vriendschappen zijn onvoorwaardelijk, door dik en dun, ongeacht of je een mens of een dier bent. Als lezer voel je het verdriet van Max op het moment dat hij samen met zijn gezin Kevin terug naar diens thuis brengt. Alle emoties komen zo ook aan bod in het boek: angst wanneer Kevin terecht komt op het appartement van Max, blijdschap als ze samen door de lucht vliegen, spanning terwijl ze het dorp proberen te redden van de zeeapen en verdriet wanneer ze afscheid moeten nemen.

Op de achterflap van het boek staat dat Het verhaal van Kevin het eerste deel is van een grappige en spannende reeks over de avonturen van een jongen en een vliegende pony. Kinderen zullen blij zijn om te lezen dat het niet bij dit ene verhaal blijft!

Samengevat is Het verhaal van Kevin van Philip Reeve een amusant en meeslepend boek over vriendschap, ideaal voor lezers die houden van een spannend avontuur.

Het verhaal van Kevin

1  2  3  4  5

Maak kennis met Kevin. Kevin is een vliegende pony. Sommigen zeggen dat zijn vleugels te klein zijn. Of dat hij te dik is. Maar daar is Kevin het niet mee eens. Kevin is tevreden met wie hij is. Hij eet graag gras, appels en - vooral - koekjes. Véél koekjes. Wanneer hij tijdens een hevige storm wordt weggeblazen en in de flat van Max terechtkomt, ontstaat er al snel een mooie vriendschap tussen hen. Die vriendschap helpt hen om een stevige uitdaging aan te gaan: door een aanhoudende storm krijgt de stad immers af te rekenen met overstromingen. En met venijnige zee-apen die hierdoor vrije baan krijgen om de inwoners nog meer te treiteren en te teisteren…