Recensie: Vader op komst RECENSIE

Recensie: Vader op komst - Willem Bisseling

Voor zwangere vrouwen bestaan er inmiddels een heleboel boeken, zodat zij zich kunnen voorbereiden op de zwangerschap zelf, de bevalling en wat er daarna allemaal staat te gebeuren (voor zover dat mogelijk is). Voor mannen die voor het eerst vader worden, is er maar weinig te vinden. Daar komt verandering in met het boek Vader op komst.

Na een grappig en open voorwoord begint Willem Bisseling zijn verhaal. Hij neemt zijn lezers mee in de wereld van zwangerschap, bevallen en het jonge ouderschap. Dit doet hij op een leuke en interessante manier. De auteur laat in Vader op komst allerlei feiten naar voren komen, zoals het overzicht hoe groot je kindje als groente of fruit elke week tijdens de zwangerschap is en wat het bevalplan inhoudt. Hij geeft hierbij regelmatig eigen praktijkvoorbeelden. Dat maakt het boek extra begrijpelijk voor de primaire doelgroep. Je kunt je op deze manier namelijk een redelijk goede voorstelling maken wat een bepaald onderwerp kan inhouden. Natuurlijk ervaar je pas écht hoe het loopt als je zelf in die ene fase zit, maar je geeft je ergens wel een soort houvast.

Vader op komst is op een logische wijze ingedeeld. De drie grote onderwerpen die aan bod komen, zijn De zwangerschap, De bevalling en De kraamtijd. Per onderwerp beschrijft Bisseling in relatief korte hoofdstukken telkens een onderdeel dat erbij hoort. Het verhaal leest hierdoor lekker vlot en de inhoud blijft goed hangen. De eerdergenoemde praktijkvoorbeelden van de auteur helpen daarbij. Het is overigens geen boek dat je in één ruk uit wil lezen, ondanks de vele humor die voorbij komt. Omdat er veel belangrijke informatie verteld wordt, lees je het boek in etappes, zodat je het een en ander goed kunt verwerken én zodat je er met je partner over kunt praten.

Het boek Vader op komst vult een gewenst gat in de markt. We leven tegenwoordig in een tijd waarin vaders veel meer met de opvoeding van hun kinderen bezig zijn dan veel jaren geleden. Vaders zijn langer thuis na de bevalling, vaders gaan minder werken na de komst van hun eerste kindje en vaders gaan meer doen met hun kind(eren). Dat is een mooie en belangrijke ontwikkeling. Bisseling speelt hier goed op in met zijn boek. Hij laat zien hoe het is om “een moderne vader” te zijn en hoe je daarnaast een goede partner kunt zijn, zowel tijdens de zwangerschap, de bevalling en de kraamtijd. Al met al is Vader op komst daarom een must-have voor alle vaders-in-spe… en ook erg leuk om te lezen voor de moeders-in-spe.

Vader op komst

1  2  3  4  5

Van zwangerschapsyoga tot inentingen, kleding, de bevalling, geboortekaartjes en het consultatiebureau, een actueel en praktisch alternatief voor Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt!

Alles wat je als moderne vader wilt weten staat in dit leuke en praktische boek. Want waar loop je tijdens (en vlak na) de zwangerschap allemaal tegenaan? Wat is een bevalplan precies en wat moet je allemaal kopen bijvoorbeeld? Vader op komst staat boordevol handige tips, checklists en grappige verhalen speciaal voor aanstaande vaders. De meeste informatie is nog altijd vrijwel uitsluitend op de moeder gericht. Dit boek is er uitdrukkelijk voor de vaders die goed geïnformeerd willen zijn tijdens die eerste periode.

Er zijn steeds meer gezinnen die de zorg voor hun kinderen gelijk willen verdelen. Het percentage jonge vaders dat ouderschapsverlof opneemt en thuisblijft om voor de kinderen te zorgen is de afgelopen tien jaar verdubbeld. Wil jij het ook gewoon samendoen? Dit is de ultieme voorbereiding op het moderne vaderschap. Vader zijn gaat na dit boek (bijna) vanzelf!