Recensie: Silhouet van ijs RECENSIE

Recensie: Silhouet van ijs - Sandra Berg

Het leven van Penelope is stil en teruggetrokken. Wanneer ze besluit haar vriendin en onderbuurvrouw Emma op te zoeken, komt ze voor een onaangename verrassing te staan. Ze vindt Emma bewusteloos in haar winkel. Als Emma in het ziekenhuis ligt, ontdekt Penelope een boodschap in een boek 'Voor altijd van jou. H.K.'. Ze besluit op onderzoek uit te gaan, maar stuit op het probleem dat de schrijver van het briefje van moord is beschuldigd. Ook wil de familie van Emma de beademing stopzetten, dus Penelope zal snel het geheim moeten onrafelen.

Het verhaal begint direct met een bijzondere inhaker, waardoor je direct in Silhouet van ijs zit. Zo vindt Penelope Emma bewusteloos op de grond en weet je niet wat er aan de hand is of wat er gebeurt is. De schrijfstijl is dan ook dat Sandra Berg langzaam steeds meer details geeft. Ze neemt je mee in wat Penelope beleeft en voelt en denkt. Penelope is ietwat soft en geen ijzersterke dame, af en toe denk je als lezer ‘kop op’ en ‘grr’.

Ondanks de erg fijne schrijfstijl, gebruikt Sandra Berg af en toe oubollige woorden zoals ‘frivool’ en ‘trottoir’. En het valt op dat bij wel erg veel woorden een bijvoeglijk naamwoord is toegevoegd. Dit maakt het verhaal wel duidelijk, maar het kan een beetje ‘too much’ zijn.

Wat ook opvallend is, is dat Sandra Berg in Silhouet van ijs typische Zweedse aspecten verstopt. Denk aan de moord op Olof Palme (een voormalig Zweedse president) of het Zweedse liedje Sa lange vi har varann. Vaak noemt ze deze Zweedse dingen als voorbeelden om iets duidelijk te maken, maar als je dus niets van deze gebruiken weet, zijn de voorbeelden je niet geheel duidelijk en maken het verhaal dus alleen maar lastiger te begrijpen.

Toch is het verhaal ondanks deze minpunten wel pakkend en duik je 288 pagina’s lang duik je in de wereld van Penelope. Silhouet van ijs is een echt zogenoemd romannetje. Liefde en de zoektocht hiernaar komen uitgebreid aan bod. Het verhaal heeft een paar kleine minpuntjes, maar toch blijft het een heerlijk huis-tuin-en-keukenboek om te lezen. Niet veel poespas, maar gewoon leuk weg te lezen.

Silhouet van ijs

1  2  3  4  5

"Silhouet van ijs' is een mysterieuze feelgoodroman van Sandra Berg. Deze Nederlandse schrijfster situeert haar romans in het spannende Zweden, waar de auteur zelf woont. Zo ook "Silhouet van ijs'. Hoofdpersoon Penelope leidt een teruggetrokken bestaan. Dan treft ze haar enige vriendin en buurvrouw Emma, een oudere vrouw, bewusteloos aan in haar antiekwinkel. Emma droeg altijd een boek met zich mee. Terwijl zij in het ziekenhuis ligt, gaat Penelope op zoek naar de schrijver. Maar hij is een van moord beschuldigde man die spoorloos is verdwenen. En Emma's familie wil de beademing gaan stopzetten, waardoor de tijd dringt. Romance meets mystery in "Silhouet van ijs' van Sandra Berg.