Recensie: Kamer in Oostende RECENSIE

Recensie: Kamer in Oostende - Koen Peeters

Koen Peeters en Koen Broucke ontmoeten elkaar op de Groentenmarkt in Oostende. Het was puur toeval dat ze elkaar tegenkwamen. Peeters struinde kringloopwinkels af en Broucke was op zoek naar skeletten. Hun gezamelijke interesse in de geschiedenis van Oostende is de basis van een vriendschap waarbij beiden elkaar steeds opnieuw ontmoeten in Oostende.

Samen gaan Peeters en Broucke op zoek naar de geschiedenis van Oostende aan de hand van kunstschilders Ensor, Spilliaert en schrijver Dubrieux. Hiervoor gaan ze in gesprek met een verscheidenheid aan locals: van kunstenaars tot hospita’s, van nabestaanden van de drie kunstenaars tot straatgenoten. Ze gebruiken hun zoektocht als vlucht uit hun dagelijks leven: Peeters raakt steeds verder verwijderd van zijn werkende leven in Brussel en Broucke worstelt met een scheiding en de verkoop van zijn woning.

De Belgische Koen Peeters debuteerde al in 1988 als schrijver met Conversaties met K. Kamer in Oostende is zijn vijftiende boek dat is verschenen. Kamer in Oostende is een mooi boek om te zien: het is voorzien van prints van schilderijen van de Vlaams beeldend kunstenaar Koen Broucke.

Peeters beschrijft op een vlotte manier zijn bijzondere vriendschap met Broucke en hun zoektocht naar de geschiedenis van het stadje Oostende. Peeters en Broucke zijn zelf de belangrijkste hoofdpersonen die aangevuld worden door een derde hoofdpersoon van een bijzonder kaliber. Peeters geeft de zee een stem waarmee de zee direct de lezer aanspreekt.

De stijl van Kamer in Oostende is dromerig te noemen. Dit past goed bij het thema rondom kunst, schrijven en geschiedenis dat Peeters aansnijdt in het boek. Het is een vloeiende combinatie van fictie gecombineerd met non-fictie elementen waaronder een hoop feiten over Oostende en zijn bekende en minder bekende inwoners. Hoewel je in het boek geconfronteerd wordt met veel feiten doet dit geen afbreuk aan het boek maar voegt het toe aan de algehele sfeer die je echt het gevoel van Oostende zou moeten laten beleven. Peeters schrijft beeldend met een vlotte pen: hij omschrijft wat hij ziet en voelt op een manier die je Oostende en het verhaal inzuigt.

Voor mensen die bekend zijn met Oostende is Kamer in Oostende een warm bad waar je je hart mee op kan halen. Voor mensen die nog niet bekend zijn met Oostende is het boek een bijzondere kennismaking met een stad met zijn sprekende zee. Met Kamer in Oostende heeft Koen Peeters een klein stukje gevoel op papier geschreven dat visueel ondersteund wordt door passende schilderijen van Koen Broucke.

Kamer in Oostende

1  2  3  4  5

Een schrijver vertelt over zijn jarenlange vriendschap met een schilder. Telkens ontmoeten ze elkaar in Oostende, waar ze allebei ooit de liefde van hun leven gevonden hebben. Ze lopen rond in de Stad aan Zee met haar roekeloze talent voor toerisme, fameuze kunstenaars en het zilveren Noordzeelicht. Ze spreken af in hotels, flaneren, dwalen tussen de Oostendenaars.
    Ze vertoeven in het gezelschap van vissers, Congolezen, tragische architecten, Snoek en Claus, Spilliaert en Ensor. En vrouwen. De schrijver en de schilder zijn nieuwsgierig, soms opdringerig, nooit onbeschoft. Ze ontwikkelen een  ironische onderzoeksmethode, het perspectivisme, op zoek naar de Onvoltooid Oostendse Tijd. Niets blijkt dan nog toevallig. In hun ontmoetingen ontdekken ze hoe ze op zeldzame, kostbare, melancholische momenten door elkaars ogen kunnen kijken. Zelfs diep terug in de tijd.