Recensie: Onweer en Tien dagen in een gestolen auto RECENSIE

Recensie: Onweer en Tien dagen in een gestolen auto – Anna Woltz

Deze nieuwe uitgave van Onweer en Tien dagen in een gestolen auto is een perfecte bundel voor mee op vakantie. Deze twee stoere reisverhalen gaan over leuke vakantiebestemmingen, maar zijn ook superspannend. Achtervolg een bedrieger in het idyllische, zonovergoten Italië en ga op roadtrip in Zweden met twee praktisch vreemdelingen en een baby. Deze gave verhalen zijn spannend, leuk, origineel en je wil ze in één ruk uitlezen.

Onweer gaat over Flo, een stoer meisje dat een zomerbaantje heeft in het hotel van haar oom en tante. Wanneer Raf en Larissa met hun familie in het hotel komen logeren, verandert haar rustige vakantie ineens in een gevaarlijke reis door Italië om een bedrieger op te pakken.

Onweer is een superspannend, origineel en doordacht boek. Het boek blijft je verbazen en is zo verrassend dat je niet kunt stoppen met lezen. Het is meer dan gewoon een spannend verhaal, want voor dit boek moet je je net als een echte detective gedragen. Zelfs de kleinste dingetjes hebben een betekenis.

Italië is een perfecte setting voor dit spannende boek. Hierdoor wordt het boek wat mysterieus en is het tegelijkertijd een geweldig reisverhaal. Na het lezen van Onweer wil je zeker eens een bezoekje brengen aan Florence en de andere plekken in Italië die in dit boek aan bod komen (misschien niet terwijl je een bedrieger probeert te ontmaskeren).

De personages in Onweer zijn ook heel erg leuk. Flo, Raf en Larissa zijn allemaal totaal andere personen, maar toch zie je een goede vriendschap ontstaan. Ook is het mooi om te zien dat de talenten van alle personages om de beurt benut worden. Het verhaal wordt verteld vanuit Flo, maar Raf en Larissa spelen een net zo belangrijke rol in het verhaal.

In het tweede verhaal, Tien dagen in een gestolen auto gaat Camilla in de vakantie drie weken bij kennissen in Zweden logeren, zodat haar moeder en haar stiefvader zich goed voor kunnen bereiden op de komst van hun nieuwe baby. Maar, vanaf het moment dat Camilla zich weer op het vaste land bevindt, lijkt alles mis te gaan. Ze wordt opgehaald door twee broers en al snel blijkt dat hun vader ontvoerd is. Camilla wordt meegesleept op een roadtrip door Zweden, samen met de twee jongens en een onbekende baby.

Tien dagen in een gestolen auto is een razendspannend boek dat je het liefst in een keer uit wil lezen. Het boek zit vol onverwachte wendingen en spannende gebeurtenissen. Stalen zenuwen zijn een vereiste voor dit fantastische boek. Waar Onweer nog wat lieflijk is, is Tien dagen in een gestolen auto keihard en superstoer, net als de woeste bossen in Zweden.

Het bijzondere aan de schrijfstijl van Anna Woltz is dat je op het ene moment midden in de actie zit en het boek een enorme vaart heeft, en het volgende moment lijkt het net een reisgids voor de locatie waar het boek zich afspeelt. Een zoektocht in Onweer mondt uit in een van de grootste trekpleisters in Florence en een zieke baby dwingt Camilla en de twee broers in Tien dagen in een gestolen auto om een nachtje in een typisch Zweedse Stuga te overnachten.

Deze omnibus van Anna Woltz is een echte aanrader voor iedereen die van spannende boeken houdt die zich op een bijzondere locatie afspelen. Onweer en Tien dagen in een gestolen auto zijn origineel, spannend, superleuk en doen je verlangen naar je volgende vakantie. Of naar het volgende boek van Anna Woltz, waar weer een heerlijk verhaal op je ligt te wachten.

Onweer & Tien dagen in een gestolen auto

1  2  3  4  5

Twee spannende zomerverhalen in één boek

Onweer
    Flo (13) helpt in de zomervakantie haar oom en tante in hun Italiaanse hotel. De vakantie neemt een onverwachte wending als er vlak voor het hotel een auto ontploft. Flo gaat samen met de Nederlandse Raf, een arrogant fotomodel van vijftien, en zijn zusje Larissa, een wonderlijk meisje van elf, op zoek naar de dader. Maar in het land van de maffia is dat niet zonder gevaar.

Tien dagen in een gestolen auto
    De 12-jarige Camilla wordt meegesleept op een verboden tocht naar het hoge noorden van Zweden. Een roadtrip in een Saab 96 cabriolet met een jongen van zestien aan het stuur, zijn dromerige broertje van dertien ernaast en een onbekende krijsende baby op de achterbank. Waar zijn de twee broers zo bang voor, en wie heeft hun vader ontvoerd?

• Payback - Margje Woodrow

• Welterusten, Rupsje Nooitgenoeg – Eric Carle

• Hou van mij - Bes Ceyssens