Recensie: De prooi van de tijger RECENSIE

Recensie: De prooi van de tijger – Wilbur Smith

In De prooi van de tijger ontmoeten verschillende Courtneyfamilieleden elkaar voor het eerst. Helaas zijn die intenties niet altijd goed en worden er vele familiegeheimen ontrafeld. Oom Tom en neven Francis en Christopher leren op een harde manier een aantal levenslessen tijdens hun avonturen die zich vooral afspelen in India en de zeeën daar omheen.

De prooi van de tijger is weer alles wat je verwacht van een verhaal van Wilbur Smith. Veel spanning, avontuur en intriges. Maar ook de romantiek is als altijd aanwezig. Door deze combinatie zit je een heel boek lang op het puntje van je stoel en voor je het weet ben je alweer aan het einde aanbeland. Want wegleggen is ook weer met dit boek erg lastig. Zoals de quote van de Volkskrant op de cover al zegt: “Topamusement”.

Het verhaal begint met 3 verhaallijnen: Tom, Francis en Christopher. Gedurende het verhaal raken deze elkaar of voegen zich tijdelijk samen. Hierdoor lees je het verhaal vanuit verschillende perspectieven en is het gemakkelijk meeleven met alle personages. De schrijfstijl van Wilbur Smith is zoals we van hem gewend zijn erg beeldend en confronterend. Dit is een stijl waar je van moet houden want het roept veel emoties op. De vechtscènes zijn behoorlijk heftig en zo expliciet beschreven dat je ze bijna voor je ziet.

De prooi van de tijger speelt zich vooral in India en op zee af. De omgeving speelt ook hier weer een belangrijke rol in het verhaal. Van woeste onvoorspelbare zeeën tot de jungle met al zijn gevaren, alles komt aan bod. Ook de forten en schepen waar veel van de gevechten zich afspelen worden uitgebreid beschreven. De uitgebreidheid waarmee alles beschreven wordt is enerzijds prettig omdat je alles duidelijk voor je ziet zoals de schrijver het bedoeld heeft. Aan de andere kant laat het ook weinig ruimte voor de eigen fantasie van de lezer.

Wat soms wat verwarrend is, is dat de boeken niet altijd in chronologische volgorde worden uitgebracht. Zo hebben we al verhalen gelezen over achterkleinkinderen van de huidige Courtneys maar ook over hun voorouders. De boeken zijn wel allemaal goed los te lezen dus het is niet nodig om eerdere delen eerst te lezen. De prooi van tijger is weer een mooie aanvulling op de Courtney reeks waar elke Wilbur Smith liefhebber erg blij mee zal zijn. Het maakt ook weer nieuwsgierig naar het volgende verhaal in deze reeks.

De prooi van de tijger

1  2  3  4  5

Magie en avontuur in de wereld van de Courtneys
    Door de gokschulden van zijn stiefvader laat Francis Courtney noodgedwongen zijn comfortabele leventje in Devonshire achter. Hij zet koers richting Zuid-Afrika, waar zijn oom Tom Courtney zijn vader doodde. Francis is vastberaden hem te wreken en zijn verloren fortuin weer op te bouwen. In Kaapstad doet hij echter een verbluffende ontdekking, die zijn wereld op zijn kop zet...
    Christopher Courtney geeft ondertussen zijn beschermde leven als zoon van de Gouverneur van Bombay op om de wereld te ontdekken. Gehard door de gevaren en avonturen op zijn reis, komt Christopher steeds vaker in aanraking met geweld en verraad. Wat gebeurt er als de levens van de twee mannen verstrengeld raken? Welke zonden uit het verleden van hun vaders houden hen in de greep?
    Na Moesson, Blauwe horizon, Roofvogels, Gouden Leeuw en De schreeuw van de strijder is dit wederom een episch, exotisch en avontuurlijk deel in de Courtney-reeks.