Recensie: Hem RECENSIE

Recensie: Hem - Jeroen de Brauwer

Hem is een roman over het leven van drie verschillende personen. Het boek gaat over M, Lotte en Gaius. M maakt een moeilijke periode door en weet niet precies waarom. Het leven van Lotte loopt op rolletjes en Gaius bevindt zich op het toppunt van zijn kunnen. Het verhaal beschrijft alle hoogtepunten, maar ook de dieptepunten in de levens van de hoofdpersonen.

Jeroen de Brauwer is componist, muzikant en schrijver. Hem is het eerste boek van zijn hand. Ook heeft hij meerdere songteksten, gedichten en twee theaterstukken geschreven. De Brauwer’s inspiratie is niet in een hokje te plaatsen.

Hem is een aparte roman. Het verhaal bestaat uit drie verhaallijnen over drie compleet verschillende hoofdpersonen. Als lezer volg je het leven van de verschillende hoofdpersonen. De ene verhaallijn vol tegenslagen en de andere vol met gelukkige momenten. De verhaallijnen zijn compleet verschillend waardoor het interessant blijft en de verschillen tussen de hoofdpersonen duidelijk aanwezig zijn. Jeroen de Brauwer heeft een bijzondere schrijfstijl. Hij besteed veel aandacht aan het omschrijven van de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. De beschrijvingen zijn soms erg gedetailleerd waardoor het verhaal lastig te volgen is. Ook gebruikt hij regelmatig moeilijke woorden terwijl hij de zaken op een ander moment juist weer heel simpel omschrijft. De soms ietwat moeilijke bewoording en langdradige en gedetailleerde omgevingsbeschrijvingen zorgen ervoor dat de vaart uit het verhaal gaat en dat het verhaal zelfs moeilijk te volgen wordt. Het duurt voor de lezer ook erg lang voordat je weet welke kant het verhaal precies op gaat. Het boek is opgedeeld in vele kleine hoofdstukken waardoor je snel door het boek heen gaat. Het verhaal komt door het lastige taalgebruik helaas niet geheel tot zijn recht.

Hem is een roman over het leven van drie verschillende personen. Als lezer volg je het verhaal de drie hoofdpersonen – M, Lotte en Gaius – met al hun bijbehorende hoogtepunten en tegenslagen. De schrijver heeft een bijzondere schrijfstijl waarin hij veel lastige terminologie gebruikt waardoor het verhaal moeilijk te volgen is. Sommige passages zijn erg langdradig en naar mijn idee té gedetailleerd en té moeilijk beschreven waardoor het verhaal soms lastig te volgen is.

Recensie: Hem - Jeroen de Brauwer

Hem

1  2  3  4  5

Het is M.'s jaar niet. Er is iets gebeurd maar wàt weet hij nou juist niet meer. Het leven van Lotte loopt daarentegen naar wens en als kers op de taart komt ze een best aardige jongen tegen die haar niet te zeer voor de voeten loopt. Vrolijk vermaak en aangename nachten.

Ook Gaius bevindt zich op het toppunt van zijn kunnen als meester van de beschaafde wereld. Dat verraad, moord en waanzin in het verschiet liggen, weet hij nu nog niet, alle goede plotters hebben ten slotte tijd nodig.

Hem is een geschiedenis over drie mensenlevens, over persoonlijke crisissen, over verliezen en vergeten.