Recensie: Iedereen kanjer RECENSIE

Recensie: Iedereen kanjer - Emy Geyskens

Iedereen kanjer is een uniek samenleesboek van Emy Geyskens, Stef van Malderen & Juliette de Wit. Je volgt in dit boek het verhaal van drie kinderen in de klas en hun meester Wim. Meester Wim breekt zijn been en dus komt er een andere leerkracht in de groep. Alleen brengt deze nieuwe leerkracht geen boeken mee. De kinderen bedenken een plan om aan geld te komen voor nieuwe boeken, een manier waarin iedereen zijn eigen talent kan laten zien en waarin iedereen een kanjer is!

Iedereen kanjer begint met tips om dit boek samen te lezen. Je leest hoe de opbouw van de kleuren in het boek is en hoe je ermee om kan gaan wanneer iemand iets verkeerd leest. Ook kun je op deze pagina van alle drie de kinderen een stukje lezen om te ‘oefenen’ en te kijken welke tekst het best bij het kind past. Vervolgens zie je per spread steeds één hoofdstuk. Het begint altijd met een deel zwarte tekst en daarna delen in kleuren. Hierdoor is het boek ideaal om een hoofdstuk te lezen voor het slapen gaan. Het boek is geschikt voor kinderen die net beginnen te lezen. Zij zullen zeker genieten van dit boek omdat zij op deze manier samen lezen met een volwassene. Ondanks het leesniveau, is het verhaal niet saai. Doordat er veel delen zwart zijn, en dus voor volwassenen, krijgt het verhaal genoeg diepgang.

Ook bevat Iedereen kanjer een mooie onderliggende gedachte, namelijk dat iedereen een talent heeft. Ik vind dit een heel mooi onderwerp om kinderen mee te geven en op deze manier is het mooi verwerkt in een boek.

De prenten in dit boek zijn erg mooi en gedetailleerd. Je ziet steeds de kinderen en hun leerkracht waarover je leest en daarnaast wordt ook de omgeving mooi weergegeven.

Achterin het boek vind je nog allerlei vragen over de tekst en de prenten in het boek. Hierdoor is Iedereen kanjer nog interactiever geworden en zul je het boek wellicht nogmaals lezen om alle vragen te kunnen beantwoorden.

Concluderend hebben Emy Geyskens, Stef van Malderen & Juliette de Wit met Iedereen kanjer een prachtig samenleesboek gemaakt voor alle kinderen die net beginnen te lezen.

Iedereen kanjer

1  2  3  4  5

Een leuk leesavontuur voor kinderen die op verschillende niveaus lezen. Voor voorlezers en lezers vanaf 6 jaar.

De klas van Emma, Rania en Sam krijgt bij het begin van het schooljaar een nieuwe meester. Meester Wim is geweldig, want hij houdt van boeken en van voorlezen. Maar de meester breekt zijn been, waardoor hij op school een tijd vervangen moet worden. Juf Nellie is ook leuk, maar ze brengt geen nieuwe boeken mee naar de boekenhoek, zoals meester Wim deed. De kinderen verzinnen wat om dat op te lossen. Iedereen doet mee vanuit zijn eigen talent. Iedereen kanjer!