Recensie: De Fluisterman RECENSIE

Recensie: De Fluisterman - Alex North

Alex North's De Fluisterman is het debuut van deze Britse schrijver en wat een geweldig boek! ‘Als de deur half open staat….’ en je hoort zachtjes je naam fluisteren, dan is het foute boel.

Weduwnaar Tom Kennedey is nog helemaal kapot van de plotselinge dood van zijn vrouw Rebecca. Hij is schrijver van beroep, redelijk succesvol en staat er nu alleen voor om voor zijn 6 jarig zoontje Jake te zorgen. Tom besluit dan ook samen met Jake opnieuw te beginnen en op verzoek van Jake kopen ze een zeer apart huis in Featherbank. Dit is een klein stadje, waar twintig jaar geleden een aantal moorden hebben plaatsgevonden door de ‘Fluisterman’. De dader is uiteindelijk gepakt: Frank Carter. Maar het lichaam van zijn laatste slachtoffertje is nooit gevonden en politierechercheur Peter Wills heeft het daarom nooit los kunnen laten. Net in de tijd dat Tom en Jake naar Featherbank komen, vindt er op precies dezelfde wijze weer een moord op een kleine jongen plaats en Pete wordt weer bij de moorden betrokken. Als daarna Tom en Jake ook te maken krijgen met een poging tot ontvoering en Tom bovendien bij de rommel van de vorige bewoners in zijn huis de stoffelijke resten van een kind vindt, is het scenario voor een ramp helemaal rond.

Het verhaal wordt vanuit veel verschillende invalshoeken verteld, maar ondanks dat is het nooit verwarrend. Er lopen ook meerdere verhaallijnen, maar gedurende het verhaal komen deze naadloos bij elkaar. Alex North heeft in De Fluisterman zijn personages levensecht beschreven. Hun innerlijke gedachten worden cursief gedrukt weergegeven, maar dat maakt het verloop van het verhaal alleen maar interessanter. Het verhaal zit echt goed in elkaar en de levens van de personages grijpen langzaam maar zeker in elkaar en dan blijkt dat ze vele overeenkomsten hebben.

Tom Kennedy en zijn zoontje Jake zijn de personen waar alles om draait en je leeft met Tom mee. Hij doet zo zijn best, maar weet het eigenlijk ook allemaal niet meer. Vader en zoon hebben een moeizaam contact. Jake is een lief creatief jongetje, maar ook een teruggetrokken eenzelvig kind. Tom kan niet tot hem doordringen, zoals vroeger zijn vrouw Rebecca dat wel kon en daar worstelen zowel vader als zoon mee. Zeker als gedurende het verhaal blijkt dat Jake qua karakter eigenlijk heel veel op Tom lijkt. Tom heeft niet zo’n fijne jeugd gehad met een gewelddadige alcoholist als vader. Zijn moeder en hij zijn uiteindelijk weg gegaan, maar het leven bleef moeizaam. Rechercheur Peter Wills heeft zo zijn eigen demonen te bestrijden en ook hij heeft het niet makkelijk.  Alle personages zijn getroebleerd. Ze hebben trauma’s uit het verleden, waar ze mee moeten dealen en allemaal hebben ze daar moeite mee. Zelfs kleine Jake.

Alex North schrijft in De Fluisterman over de gevolgen van wat er in het verleden gebeurd is. Oorzaak en gevolg. Gelijk bij de start van het verhaal ontstaat er al een onheilspellende sfeer. De spanning zindert van de pagina’s af. Gedurende het verloop van het verhaal licht Alex North steeds een tipje van de sluier op, echter nergens expliciet. Hij laat de lezer het verder zelf ontdekken. Het verhaal, maar ook de ontwikkeling van de karakters en hun onderlinge relaties zijn mooi en open beschreven.

De Fluisterman is een mix tussen een spannende thriller en een horror story. Een beetje ‘Silence of the lambs’ meets ‘Sixth sence’; want heeft Jake gewoon een brede fantasie of is er toch iets meer aan de hand?

Voor liefhebbers van spannende mysterieuze thrillers is De Fluisterman van Alex North een absolute aanrader. Ik kon het boek niet wegleggen, omdat het echt nergens voorspelbaar is en je wel door moet blijven lezen, wil je uiteindelijk weten wat er nu werkelijk aan de hand is. Je wordt een paar keer op het verkeerde been gezet, om dan via een plotselinge twist weer de andere kant opgestuurd te worden. Geweldig. Dit is zeker 5 hartjes waard!

Recensie: De Fluisterman - Alex North

De fluisterman

1  2  3  4  5

Als de deur halfopen staat, hoor je het gefluister vroeg of laat.

Nog kapot van de dood van zijn vrouw besluit Tom Kennedy met zijn zoon Jake te verhuizen naar het kleine stadje Featherbank om een nieuwe start te maken. Maar Featherbank heeft een duister verleden. Twintig jaar geleden ontvoerde en vermoordde een seriemoordenaar vijf jongens. Tot hij uiteindelijk werd gepakt vreesde iedereen de Fluisterman.
    Dat was al heel lang geleden, en een oud misdrijf hoeft natuurlijk niet van invloed te zijn op het leven van Tom en Jake. Maar dan verdwijnt er weer een jongen en begint Jake zich vreemd te gedragen. Hij zegt dat hij gefluister hoort bij zijn raam. De Fluisterman van Alex North is een unieke leeservaring die je nog lang zal bijblijven.