Recensie: Verloren in Napels RECENSIE

Recensie: Verloren in Napels - Heddi Goodrich

Verloren in Napels is het liefdesverhaal tussen de Amerikaanse uitwisselingsstudente Heddi en de Italiaanse Pietro. Maar het is daarnaast ook zeker een liefdesverhaal tussen Heddi en de stad Napels.

In het begin kost het wat moeite om in het verhaal van Verloren in Napels te komen. Je valt eigenlijk meteen midden in het verhaal zonder dat je de personages en hun achtergrond kent. Ook is het even wennen aan de beeldende schrijfstijl van Heddi Goodrich. Het is echter zeer de moeite waard om door te lezen en jezelf te laten onderdompelen in het Italiaanse studentenleven in de jaren ’90.

Schrijfster Heddi Goodrich heeft haar debuutroman Verloren in Napels geïnspireerd op de tijd dat ze daar zelf als uitwisselingsstudent verbleef. Haar liefde voor en bekendheid van de stad is dan ook duidelijk merkbaar in het verhaal. Het is zo levendig omschreven dat je bijna het gevoel hebt naast haar te lopen als ze vertelt over haar tochten door de stad. Haar beeldende en gedetailleerde schrijfstijl maakt dat bijna alle zintuigen geprikkeld worden tijdens het lezen. Ze dompelt je met haar verhaal net zo onder in Napels als ze dat met zichzelf heeft gedaan in haar studietijd. Door deze schrijfstijl is het gemakkelijk meeleven met Heddi en haar liefde voor Napels en Pietro. Ook al ga je je (eerder dan Heddi) storen aan het ontwijkende gedrag van Pietro en wil je hem het liefst even flink wakker schudden. Aan de aan de andere kant is de manier waarop ze in het leven staan heel erg passend bij hun levensfase en de jaren ’90.

Dat het liefdesverhaal tussen Heddi en Pietro niet goed afloopt is al vanaf het begin duidelijk omdat het verhaal begint met een mail van Pietro aan Heddi waarin hij terugkijkt op hun tijd samen. Ondanks deze informatie blijf je hopen dat hun liefde gaat werken omdat ze zo voor elkaar bestemd lijken. Het houdt je ook niet tegen om volop te genieten van de avonturen die ze samen met hun vriendengroep meemaken. Het maakt je zelfs nieuwsgierig naar het verdere verloop van het verhaal: hoe zijn ze op het punt van de mailwisseling aangekomen? Complimenten voor Heddi Goodrich voor deze opbouw van het verhaal waarmee ze heden en verleden met elkaar verbindt maar ook het verhaal een extra dimensie geeft.

Verloren in Napels is een zeer veelbelovende debuutroman en maakt dan ook zeker nieuwsgierig naar eventueel toekomstig werk van Heddi Goodrich.

Verloren in Napels

1  2  3  4  5

De Amerikaanse Hedda en de Italiaanse Pietro vieren begin jaren negentig het studentenleven in een vervallen palazzo in de beruchte Spaanse wijk in Napels, die in deze roman geur en kleur krijgt in al haar vitaliteit en verval. Ze zijn straalverliefd op elkaar en houden alle twee van de stad, maar Pietro weet zich niet los te maken van de boerenfamilie waaruit hij afkomstig is en van het land dat zijn ouders met veel moeite voor hem hebben gekocht. En hij is al helemaal niet opgewassen tegen zijn moeder, die Hedda genadeloos afwijst. Een onvoorwaardelijke keuze voor Hedda is voor hem daarom onmogelijk, wat haar voor een dilemma plaatst: als Pietro er niet in slaagt uit de impasse te ontsnappen, moet ze op zoek naar een nieuw leven - maar dan zal ze Napels kwijtraken.