Recensie: Turkenliefje RECENSIE

Recensie: Turkenliefje - Lydia Rood

In Turkenliefje van Lydia Rood volg je het verhaal van Jacomijn Stout. Haar vader komt te overlijden en dan blijkt dat Jacomijn is uitgehuwelijkt aan Simon. Maar Jacomijn kan maar niet vergeten wat zij heeft meegemaakt toen zij als slaaf leefde in Algiers en daar Mahomet tegen kwam. Jacomijn wordt heen en weer geslingerd tussen allerlei gevoelens en verwachtingen. Als er op een dag een brief van Mahomet komt moet Jacomijn een keuze maken. Zal ze kiezen voor haar eigen geluk, of zal ze haar familie trots maken en trouwen met Simon?

Ik had nooit eerder een boek gelezen van Lydia Rood, maar na het lezen van Turkenliefje ben ik fan geworden. De schrijfstijl is heel beeldend en daardoor was ik in het begin al snel in het verhaal verzonken en kon ik het boek toen maar moeilijk wegleggen.

Het boek speelt zich af in het begin van de achttiende eeuw en daardoor zijn er best wat ouderwetse woorden gebruikt. Gelukkig bevat het boek een verklarende woordenlijst achterin zodat je precies weet wat het betekent. Het enige jammere is dat er geen teken bij deze woorden staat. Hierdoor dacht ik soms een woord te kunnen opzoeken maar stond dit er niet bij.

Het boek is, zoals eerder beschreven, heel beeldend geschreven. Ook is Turkenliefje erg gedetailleerd over de gruwelijke details die Jacomijn en haar familie meemaakte toen zij leefden als slaaf. Hierdoor krijg je als lezer een inkijkje in het leven in die tijd.

Het boek zit vol met taboes vanuit die tijd. Zo lees je hoe het een schande voor de familie is als een meisje zwanger blijkt te zijn zonder dat zij getrouwd is. Het grote thema binnen Turkenliefje is om je familie trots te maken en te zorgen dat zij zich nooit hoeven te schamen voor wat je doet. Jacomijn is hier juist mee in moeilijkheden gekomen omdat zij wil kiezen voor haar eigen geluk maar niet weet of zij dit wel kan doen.

Het boek maakt steeds sprongen in de tijd. Je leest soms iets over het leven van Jacomijn met Simon en het volgende hoofdstuk kan je iets lezen over het leven van Jacomijn als slaaf. Er staat niet boven de hoofdstukken vermeld waar dit hoofdstuk zich afspeelt en daardoor moet je hier als lezer zelf achter komen. Daardoor duurde het soms even voordat ik wist in welke tijd dit hoofdstuk zich afspeelde. Dat vond ik persoonlijk een nadeel. Turkenliefje is daarnaast soms wat langdradig wanneer je leest over het leven als slaven. Het is dan wat eentonig en hierdoor verloor ik af en toe de interesse.

Concluderend heeft Lydia Rood met Turkenliefje een prachtige roman gemaakt over een meisje dat moet kiezen voor haarzelf of haar familie. Het begin van dit boek is geweldig maar naarmate het boek vorderde, verloor ik wat vaker mijn interesse. Daarom krijgt dit boek van mij 3 hartjes.

Recensie: Turkenliefje - Lydia Rood

Turkenliefje

1  2  3  4  5

Turkenliefje is de nieuwe historische roman van Lydia Rood, een intrigerende combinatie van geschiedenis en fictie, voor de lezers van Simone van der Vlugt en Suzanne Wouda.
    Jacomijn Stout is dertig jaar oud en woont in Rotterdam als haar vader haar onverwachts aan een onbekende belooft: de drukker Simon de Vries. Omdat haar vader op sterven ligt, belooft ze met Simon te zullen trouwen, ook al kan ze haar grote liefde niet vergeten. Toen ze een jong meisje was, is het schip waarmee het gezin zou emigreren gekaapt door Barbarijse zeerovers. Als slavin werd Jacomijn in Algiers verliefd op een kaperkapitein. Het verleden haalt haar in als er een "Turk' voor de deur staat met een brief van haar vroegere geliefde.
    Lydia Rood schetst in Turkenliefje een levendig beeld van de gevaren op zee, het leven achter de gevels van het zeventiende-eeuwse Algiers en het harde bestaan in de Republiek, die opkrabbelt na het rampjaar 1672.