Recensie: Of iedereen gaat dood RECENSIE

Recensie: Of iedereen gaat dood - Siel verhanneman

Of iedereen gaat dood is het verhaal van twee kwetsbare mensen, Saskia en Lander, die allebei liever in hun eigen wereld zijn dan in de echte. Vanbuiten gezien kan Saskia gewoon een dromerige vrouw zijn, een therapeut die veel met haar werk bezig is, en Lander een rebelse jongen, die in een late fase van de puberteit verkeert, maar ze zijn zoveel meer: dat komen we gauw te weten in Sien verhanneman’s eerste roman.

Je ziet het meteen als je het boek openklapt: dit is werk van een dichteres. De zinnen zijn pareltjes die je een paar keer moet herlezen, gewoon omdat ze zo leuk zijn om te zien. Wees niet bang voor lange, stroeve zinnen- zo’n soort schrijft Verhanneman niet. Neen, de zinnen zijn eerder fragiele vlinders, die wachten op jou om op te vliegen. Of iedereen gaat dood komt meest waarschijnlijk nog het best tot zijn recht als het gedeclameerd wordt, als een middeleeuwse fabel.

Het verhaal is fragiel, voorzichtig en, zonder dit negatief te maken, traag. De schrijfster neemt haar tijd om de personages in al hun facetten te tonen. Opvallend is dat ze Saskia eerst aan het woord laat komen: een keuze die ik nogal vreemd vond, aangezien alles eigenlijk toch om Lander draait. Afwisselend vertellen Saskia en Lander stukjes van hun leven. Bij Saskia zijn die stukjes eerder analyserend, bij Lander een waterval aan woorden. Het is duidelijk dat de focus enkel en alleen op die twee ligt, en dat de rest tot het absolute minimum is beperkt. Er loerden nog prachtige personages om de hoek, maar die werden meer en meer vergeten naarmate het einde van Of iedereen gaat dood. Jammer, maar een bewuste keuze die gerespecteerd moet worden.

De persoonlijke ervaringen van de schrijfster komen duidelijk naar voren: daardoor werd het een zeer intense ervaring om te lezen, maar bij momenten ook wat ongemakkelijk. Soms is meer het persoonlijk rouwproces te zien dan de daadwerkelijke roman. Dat heeft natuurlijk als voordeel dat het boek nooit ongeloofwaardig is, zelfs niet bij de waanvoorstellingen die Saskia maakt. Zonder daarop dieper in te gaan, want dat is te mooi om te verklappen.

Eigenlijk wil Of iedereen gaat dood stiekem een bewustmaking zijn van mentale problemen: zonder veel geschreeuw, maar er wordt wel gezegd waar het op staat. Zowel Saskia als Lander weten je keihard te raken, met hun fluwelen woorden. Eén van de pakkendste momenten vond ik waarop je eindelijk de bedoeling van de titel te weten kwam, en Lander voor mij ineens een pak sympathieker werd.

De kaft zegt alles: het zacht blauw is exact hoe dit boek is. Fragiel, menselijk, en zo mooi dat je je ogen er niet vanaf kunt houden. We vergeven Verhanneman even het vreemde einde en de soms onduidelijke wendingen: dit boek blijft nog héél lang nazinderen. Een ode aan menselijkheid-en hoe je mensen nooit mag veroordelen.

Of iedereen gaat dood

1  2  3  4  5

Een fragiele roman over eenzaamheid en liefde.

Lander is een late twintiger en in denktijd. Verzonken in gedachten loopt hij van zijn bed naar café Bertrand, naar zijn grootmoeder en weer terug. Met elke kassei die hij verslindt, snuift hij de wereld in zich op. Alles om maar niet te hoeven stilstaan bij het grote verdriet in zijn leven. En hij gaat naar Saskia, zijn therapeute. Zij moet hem uit de beklemmende cocon van zijn eigen hoofd zien te krijgen. Maar wat Saskia daar ontdekt, laat haar niet meer los.