Recensie: De verdwijning van Sally Horner RECENSIE

Recensie: De verdwijning van Sally Horner - T. Greenwood

T. Greenwood beschrijft in De verdwijning van Sally Horner het verhaal over de ontvoering van de Amerikaanse Florence ‘Sally’ Horner. Sally is een 11-jarig meisje dat in de zomer van 1948 wordt ontvoerd door de 52-jarige automonteur Frank La Salle. Frank doet zich voor als een FBI-agent als hij Sally betrapt op het stelen van een schriftje van 5 cent uit de plaatselijke supermarkt. Hij dreigt haar in de gevangenis te stoppen, tenzij ze doet wat hij zegt. Tegen Sallys moeder doet hij zich voor als de vader van een vriendinnetje, en haar moeder zet haar op de bus met Frank in de overtuiging dat haar dochter met zijn familie op vakantie gaat.. De ontvoering van Sally duurt 2 jaar en Frank neemt haar door het hele land mee om aan de politie te ontsnappen. Tegen de buitenwereld doen ze zich voor als vader en dochter, maar Sally wordt continu door Frank misbruikt en mishandeld.

De verdwijning van Sally Horner is gebaseerd op het waargebeurde verhaal dat Amerika in de jaren 40 in zijn greep hield, het is dan ook geen waargebeurd misdaadverhaal maar een roman. T. Greenwood heeft dit heftige verhaal op een prachtige wijze gefictionaliseerd. Ze heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar de feiten en heeft zich proberen in te leven in Sallys leven, en dat is goed te merken.

Het verhaal van De verdwijning van Sally Horner wordt vanuit verschillende perspectieven beschreven waardoor alle uiteenlopende emoties goed belicht worden. Je leeft ontzettend mee met de jonge Sally: ze is bang dat haar moeder boos op haar wordt en durft niet te zeggen dat ze gestolen heeft. Ze schaamt zich en wil niet naar de gevangenis. Daarom luistert ze naar Frank en gaat met hem mee. Frank vertelt haar de ene na de andere leugen, en Sally weet al snel niet meer wat ze moet geloven. Ze is verward en onzeker, echt hartverscheurend om te lezen. De stukken van Sally zijn wat kinderlijker beschreven dan de andere hoofdstukken, wat het verhaal heel realistisch maakt. Je leest Sallys verhaal door de ogen van een onschuldig jong meisje dat (nog) niet alles van de wereld begrijpt. Na verloop van tijd merk je dat Sally ouder wordt en ze niet meer alles zomaar gelooft.

Hiernaast volg je de ingrijpende zoektocht van de familie. De wanhoop en het verdriet is goed voelbaar door het verhaal. Ella voelt zich schuldig: ze heeft haar dochter nietsvermoedend aan haar kidnapper overhandigd. Wat een verschrikkelijke gedachte om mee te moeten leven..

Het is een raadsel waarom de ontvoering zo lang door heeft kunnen gaan. Sally heeft zelfs op meerdere scholen gezeten, waarom heeft niemand ingegrepen?! Als lezer leef je ontzettend met haar mee en is het frustrerend dat het Sally steeds net niet lukt om iemand in vertrouwen te nemen. Het is verschrikkelijk om te lezen hoe een jong meisje moet opgroeien bij zo’n monster. De dingen die hij met haar doet zijn gruwelijk en misselijkmakend. Daarom heb ik het boek meerdere keren even weg moeten leggen. De verdwijning van Sally Horner is een zeer aangrijpend verhaal dat leest als een huiveringwekkende thriller.

De verdwijning van Sally Horner

1  2  3  4  5

New Jersey, 1948. De 11-jarige Sally Horner steelt een schriftje in de plaatselijke supermarkt. Ze wordt erop aangesproken door de 52-jarige Frank La Salle die zich voordoet als fbi-agent. Hij overtuigt haar ervan dat ze gearresteerd zal worden, tenzij ze doet wat hij zegt. Dit is het begin van een ontvoering die ruim twee jaar zal duren en waarin Frank met Sally het hele land doorkruist om uit handen van de politie te blijven. Sally wordt misbruikt en gedwongen te liegen tegen de mensen die ze op hun weg tegenkomen.

De vermissing van Sally Horner domineerde eind jaren 40 het nieuws in Amerika. Dit is haar verhaal.