Recensie: Het CARPA complot RECENSIE

Recensie: Het CARPA Complot - Heleen van den Hoven

Wat begint als een spel voor hackers draait al snel uit tot een gevaarlijke werkelijkheid waarbij de levens van duizenden Nederlanders op het spel staan. Een van de deelnemers is de negentienjarige Geus die al snel wordt gezien als een van de beste hackers en die meegesleurd wordt in het complot. Terwijl zijn familie en zijn vriend Quint gevaar lopen, probeert Geus een uitweg te vinden en iedereen veilig te houden. Dit blijkt echter moeilijker dan gedacht en dat er doden gaan vallen lijkt onvermijdelijk.

Het CARPA Complot is opgebouwd aan de hand van korte hoofdstukken met af en toe een wat langer hoofdstuk. Dit zorgt ervoor dat het boek als een trein leest. Dit komt ook doordat er gebruik wordt gemaakt van begrijpelijk Nederlands zonder moeilijke (technische) woorden. Verder wordt het verhaal verteld vanuit verschillende perspectieven, waardoor het verhaal goed vorm wordt gegeven en de nodige diepgang krijgt.

Wat het boek bijzonder maakt, is dat de puzzels die de hackers moeten oplossen ook voor de lezer bereikbaar zijn. De puzzels die voor komen in het boek zijn namelijk te vinden op internet en hieraan is zelfs een prijsvraag verbonden. Om deze puzzels ook voor niet-hackers toegankelijk te maken, zijn niet alle uitkomsten nodig om de prijsvraag te kunnen beantwoorden. Door deze puzzels ook daadwerkelijk voor de lezer beschikbaar te maken, komt het verhaal echt tot leven.

Heleen van den Hoven heeft een origineel verhaal gebracht dat alleen in Nederland kan plaatsvinden. Het CARPA Complot laat iedere Nederlander zien hoe kwetsbaar Nederland eigenlijk is, terwijl de veiligheid van Nederland op dit gebied door het merendeel van Nederland bijna als vanzelfsprekend wordt ervaren. Hiermee roept Heleen van den Hoven bij de lezer angstgevoelens op, waardoor de spanning vooral door de lezer zelf wordt ervaren en per persoon kan verschillen. Tevens zorgt het feit dat het verhaal zich afspeelt in Nederland ervoor dat de lezer zich echt in kan leven in het verhaal en mee gaat leven met de personages. Wat hierbij zeker helpt is dat de personages beeldend zijn beschreven en de gevoelens goed naar voren komen.

Wat echter jammer is aan Het CARPA Complot is dat er een lange opbouw van de spanning is. Deze komt pas aan het einde aan de oppervlakte. Dit komt mede doordat er veel tijd is besteed aan de uitleg van technische details, terwijl deze informatie wel noodzakelijk is om het verhaal goed te begrijpen. Ondanks dat de opbouw van de spanning lang duurt, heeft Heleen van den Hoven het plot goed uitgewerkt en zit de lezer aan het einde toch op het puntje van zijn/haar stoel. Verder heeft Heleen van den Hoven er voor de oplettende lezer veel kleine details in verwerkt, zoals de kleine vistekentjes voor de verschillende perspectieven en de achternamen van de personages die allemaal indirect met het verhaal verbonden zijn.

Het CARPA Complot is een prachtige thriller met een origineel verhaal dat zich afspeelt in Nederland, maar waarbij de lezer wat geduld moet hebben voordat de spanning voelbaar wordt.

Het Carpa Complot

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

‘Hello, we are looking for highly intelligent individuals.’

Aanvankelijk lijkt CARPA 3521 een speelse manier om sollicitanten te werven met puzzels op het internet. Ook de negentienjarige Geus Versluijs laat zich graag uitdagen. Maar hoe verder hij komt, hoe meer hij beseft dat het geen spelletje is.

Wanneer Geus plotseling verdwijnt, vraagt Anja de excentrieke Quint Ruys om haar broer te vinden. Dan veroorzaken hackers een overstroming en beseft Quint pas hoe hoog de inzet is.