De drukker van Venetië – Javier Azpeitia RECENSIE

Recensie: De drukker van Venetië – Javier Azpeitia

De drukker van Venetië is het eerste boek van de Spaanse auteur Javier Azpeitia dat in het Nederlands vertaald is. Het verhaal speelt zich af aan het einde van de 15e en begin van de 16e eeuw in Italië, voornamelijk in Venetië. De drukker van Venetië begint met het moment waarop Paolo zijn moeder bezoekt om haar het begin te laten lezen van de biografie die hij aan het schrijven is over zijn vader, een man die hij nauwelijks gekend heeft omdat hij pas vijf was toen hij overleed. Het blijkt dat zijn beeld over zijn vader niet klopt en zijn moeder besluit het werkelijke verhaal over Aldo Manuzio te vertellen, wat we te lezen krijgen in de rest van het boek.

Aldo Manuzio vertrekt omstreeks 1489 naar Venetië met als ambitie om drukker te worden van klassiekers uit de Griekse en Latijnse literatuur. Na wat tegenslagen komt hij in contact met de al gevestigde drukker Andrea Torresani bij wie hij aan het werk kan en op kan klimmen tot partner in het bedrijf. Al snel blijkt dat ook in die tijd commerciële belangen een grote rol spelen in de keuzes die gemaakt moeten worden over de te drukken boeken, waardoor het lastig is voor Aldo om zijn idealen na te streven, al blijft hij dit proberen.

De schrijfstijl van Javier Azpeitia, en daarmee de leesbaarheid van het boek, varieert nogal. Het ene moment vlieg je door de tekst, om vervolgens te stranden in een ingewikkelde (en geregeld filosofische) monoloog van een van de personages. Het boek is op zich goed te lezen zonder enige voorkennis, maar door de vele verwijzingen naar de Griekse en Latijnse literatuur is De drukker van Venetië waarschijnlijk nog aantrekkelijker (en beter te volgen) voor lezers die deze voorkennis wel bezitten.

De drukker van Venetië is een combinatie van werkelijkheid en fictie. Zo heeft de hoofdpersoon Aldo Manuzio (ook bekend als Aldus Manutius) daadwerkelijk bestaan, maar niet alle gebeurtenissen uit het boek zijn op waarheid gebaseerd. Voor een leek is het daardoor wel lastig om te bepalen waar de werkelijke geschiedenis ophoudt en de fantasie begint. Dit is geen probleem wanneer je De drukker van Venetië voornamelijk leest om je te vermaken met een interessant verhaal. Maar voor wie meer te weten wil komen over de daadwerkelijke geschiedenis achter de boekdrukkunst en Aldo Manuzio is het wel een minpunt. Deze lezers zullen zelf op zoek moeten naar aanvullende informatie.

Kortom, De drukker van Venetië is een interessant verhaal over de geschiedenis van het drukken van boeken gecombineerd met een vermakelijk, en deels fictief, verhaal over het leven van Aldo Manuzio. Het nodigt geïnteresseerden uit tot verder onderzoek, en is voor anderen ‘gewoon’ een leuk verhaal.

De drukker van Venetië

1  2  3  4  5

In 1530 bezoekt Paolo Manuzio zijn moeder op het platteland van Modena, om haar een eerste versie te laten lezen van zijn biografie van Aldo Manuzio, Paolo's overleden vader en de belangrijkste drukker uit de geschiedenis. Hij heeft er echter geen idee van hoe radicaal het ware leven van zijn vader afwijkt van het heroïsche levensverhaal dat hij heeft geschreven.

Vanaf het moment dat Aldo Manuzio aanmeerde in Venetië in 1489, met een plan om excellente uitgaven te maken van juweeltjes uit de Griekse literatuur, ondervond hij problemen en tegenslag. Van gestolen manuscripten tot censuur door invloedrijke Venetianen, tot commerciële beperkingen opgelegd door de eigenaar van de drukkerij - de invloedrijke Andrea Torresani, die later zijn schoonvader zou worden. De aanvankelijk brave leraar Manuzio leert gaandeweg over de wereld en het wereldse.