Vinnige zeemeerminnen - Sibéal Pounder RECENSIE

Recensie: Vinnige zeemeerminnen - Sibéal Pounder

De zeemeermintweeling Zelda en Mimi en hun beste vriendin Bettie genieten, met benen, volop van de zomer aan land. Maar dan opeens komt hun vakantie wel erg snel tot een eind. Ze krijgen een Krabtagram waarin een geheime boodschap staat van Arabella Vanderzalm, de koningin van de onderwaterwereld. Ze blijkt gevisnapt en de meiden zijn de enige die haar kunnen redden. Snel gaan ze terug naar de lagune waar blijkt dat niet alleen Arabella spoorloos verdwenen is, maar ook vele andere meerminnen en wat hangt er toch een rare sfeer? Lukt het de meiden en hun zeepaardje Steef om het mysterie op te lossen en de gevisnapte zeemeerminnen terug te vinden?

Vinnige zeemeerminnen is een superspannend verhaal voor meiden die gek zijn op zeemeerminnen, de onderwaterwereld en magie. De schrijfstijl van Pounder is eigentijds, fantasievol en humoristisch. Het staat vol met woordgrapjes zoals de band Fish Styx, Visness, Vinfu, modelabel Leevis en van Rogh, bekend van zijn schilderij de Zonnevissen. Compliment aan zowel de auteur als de vertaler (Jan Willem Kok) voor deze originele woordspelingen alsmede de namen van alle personages!

Er is echter een kanttekening: heel soms staan er iets te veel van deze namen en woorden in een zin, wat ten koste gaat van de leesbaarheid. Je struikelt als het ware over de woorden, wat de vaart uit het verhaal haalt. Desalniettemin leest Vinnige zeemeerminnen vlot en lekker weg. De spanning is te voelen, er gebeurt heel veel dat rijkelijk wordt omschreven in zowel tekst als beeld.
Heel fijn is dat het verhaal is opgedeeld in korte hoofdstukken waar telkens iets gebeurt, zo is er een mooie afronding of cliffhanger, hierdoor leg je Vinnige zeemeerminnen makkelijk weg en pak je snel de draad weer op.

De grijstoon illustraties van Cockcroft staan net als de tekst vol met grappige details. De stijl is aansprekend en sluit goed aan bij de doelgroep, namelijk meiden vanaf 9 jaar. Ze vullen de tekst perfect aan en verduidelijken hier en daar de tekst door te laten zien hoe de onderwaterwereld eruitziet. De krantenartikelen van de Periscoop zijn vormgegeven in een papier/krantvorm waardoor het, samen met de vele illustraties, allemaal net iets aantrekkelijker wordt, vooral voor kinderen die opzien tegen grote stukken tekst.

Vinnige zeemeerminnen is een superspannend, magisch, detective verhaal dat leest als een trein. Helaas zonder einde, maar met een spannende cliffhanger! Dat wordt wachten op deel 2, deze verschijnt binnenkort!

Vinnige zeemeerminnen

1  2  3  4  5

Zeemeerminnen Beattie, Mimi en Zelda genieten volop van hun zomer met benen. Maar dan krijgen ze een vreemd KRABAGRAM: ze moeten meteen naar huis komen. VINNIGE ZEEMEERMINNEN maken de zee onveilig en de meisjes zijn de enigen die hen kunnen stoppen!

Om de boel te redden hebben ze antwoorden nodig. En een mosselmobiel. En nagellak met een piranha-print, natuurlijk. Misschien niet het pratende zeepaardje.

ZAL HET HEN LUKKEN?

Vol magische mysteries, fabuleuze fashion en een pittig piranha-probleem, geeft Vinnige zeemeerminnen een totaal nieuwe draai aan de onderwaterwereld.