In het donker - Cara Hunter RECENSIE

Recensie: In het donker - Cara Hunter

Als je de achterflap van In het Donker niet hebt gelezen, duurt het even voordat je beseft wie de ik-vorm in het boek is. Hiermee wordt duidelijk dat er iets aan dit verhaal vooraf is gegaan en dat dit een tweede deel betreft. Het boek is echter prima als standalone te lezen.

Mark Sexton heeft in een chique buurt in Oxford een leuk optrekje gekocht, waar hij na renovatiewerkzaamheden wil gaan wonen. Op een dag belt zijn aannemer op met de mededeling dat er een probleem in de kelder is. Enigszins geïrriteerd gaat Sexton naar het huis, waar blijkt dat de kelderwand in slechtere staat is dan in eerste instantie werd gedacht. Gefrustreerd geeft hij een slag tegen de muur. Nooit hadden ze verwacht wat ze door die slag zouden aantreffen... Aan de andere kant van de muur vinden ze namelijk een jonge vrouw en een klein kind. De vrouw is in shock en weigert te praten en het jongetje is te jong om zich te kunnen uitdrukken. Ze worden naar het ziekenhuis gebracht en het team van D.I. Adam Fawley wordt op deze mysterieuze zaak gezet.

Opvallend is het feit dat In het Donker geen hoofdstukken heeft. Er zijn wel onderverdelingen gemaakt en er worden verschillende perspectieven gegeven, maar het boek is eigenlijk één groot en lang hoofdstuk. Deze verdelingen uiten zich door middel van witregels en sterretjes tussen de verschillende passages. Hoewel je zou denken dat dit betekent dat het te lang zal worden om je aandacht vast te houden, is het toch nergens vervelend. Sterker nog: het zorgt er juist voor dat je het boek moeilijk weg kunt leggen. Waarschijnlijk groeit de hoop dat er op de volgende bladzijde een afronding van het hoofdstuk komt. Niet dus. Misschien bij de volgende bladzijde dan? Of de volgende... Maar dan ineens blijkt-ie uit te zijn! Dit vrij unieke concept is goed gekozen en helpt mee de spanning op een uiterst fijne manier op te bouwen.

Zoals eerder gezegd blijft de persoon achter het vertelperspectief dat zich in de eerste persoon uitdrukt een tijdje mysterieus. Dit is een leuke invalshoek en na niet al te lange tijd blijkt dat het Adam Fawley is. Naast zijn vertellingen vinden we ook die van zijn collega's en die van het slachtoffer en de vermeende dader. Het taalgebruik is simpel, maar neigt af en toe naar de grove kant. De personages wijken niet om zich met scheldwoorden uit te drukken en hierdoor krijgen we reacties te lezen die flink realistisch zijn. De karakters zijn goed uitgewerkt en naast de dingen die deze belangrijke zaak met zich meebrengen, krijgen we ook persoonlijke informatie te lezen. Dit helpt mee een band met ze te kweken en een mening over ze te vormen. Die trouwens zeer zeker niet altijd positief is!

Het moordonderzoek is een van de sterke punten van het boek. De auteur trekt de lezer het onderzoek in door voorkennis te geven, dat zich uit door middel van e-mails, briefverkeer, getuigenverslagen en berichten van de media. De feiten zijn hiermee compleet, maar tóch weet Cara Hunter haar lezers op het verkeerde been te zetten. En niet eenmalig! Doordat getuigen vaak zwijgen en/of liegen gaat de speurtocht met regelmaat een andere kant op dan je in eerste instantie denkt. Uiteindelijk blijkt In het Donker uit een ingenieus plot te bestaan.

Het sterke plot van In het Donker maakt heel veel goed. De kleine clichés worden hiermee vergeten en Cara Hunter zorgt voor een zeer complete leeservaring. Aanrader voor degenen die van puzzelen houden en die een fijne spanningsboog in een boek zoeken.

Recensie: In het donker - Cara Hunter

In het donker

1  2  3  4  5

Weet jíj wat er in het huis van je buren aan de hand is?
    Een vrouw en een kind worden aangetroffen in een kelder – ze leven nog, maar het scheelt niet veel.
    Niemand weet wie ze zijn. De vrouw praat niet en er zijn geen vermiste personen in de database te vinden waarmee hun profielen matchen. De bejaarde bewoner van het huis beweert de vrouw en het kind nog nooit te hebben gezien. De inwoners van de rustige straat in Oxford zijn in shock. Hoe heeft deze tragedie zich recht onder hun neus kunnen voltrekken? Inspecteur Adam Fawley weet echter dat niks onmogelijk is.
    En dat de betrokkenen geen van allen zo onschuldig zijn als ze lijken.
    Cara Hunter behaalde een PhD in Engelse literatuur aan de universiteit van Oxford. Eerder schreef ze de Sunday Times-bestseller Dicht bij huis; ook daarin leiden inspecteur Adam Fawley en zijn Oxfordse team het onderzoek. Van Hunters boeken werden wereldwijd al meer dan een half miljoen exemplaren verkocht.
    "Een elegant, fris, onvoorspelbaar en uiterst overtuigend boek: petje af!'
    NICCI FRENCH
    "Het deed me denken aan Hitchcock op z'n best: twist na twist wordt je de adem benomen.'