Hoe de aarde beweegt - Jan Leyssens RECENSIE

Recensie: Hoe de aarde beweegt - Jan Leyssens

Hoe de aarde beweegt is het 2e boek in de serie van Wonderwaar, een serie over wetenschappelijke verwondering. In dit 2e deel kunnen kinderen vanaf 6 jaar terug in de tijd om te lezen over Marie Tharp, een belangrijke onderzoekster. In de jaren 40 van de twintigste eeuw probeert zij te bewijzen dat de continenten op aarde bewegen.

Nadat we in het 1e boek op missie gingen naar de zeebodem, staat in het nieuwe boek van Jan Leyssens en Joachim Sneyers centraal hoe de aardbodem in elkaar zit. Leuk om te weten is dat Jan Leyssens deze boekenserie, en Wonderwaar, is gestart uit inspiratie voor zijn kinderen. Kinderen zitten namelijk vol met vragen. Ook in dit 2e boek kan je dus weer alles lezen over wetenschapsverhalen. De leerzame teksten worden ondersteund door fantastische illustraties, gemaakt door Joachim Sneyers. Wat een fantastisch duo is dit!

Dit boek voor kinderen, maar ook zeker leuk voor ouders en verzorgers, is erg interessant. In het boek staan korte teksten, waarin kinderen stap voor stap meer leren over continenten, continentendrift en scheuren in de bodem van de aarde. Het is erg knap hoe zoiets ingewikkelds op een gemakkelijke manier wordt uitgelegd. Ook de illustraties, die eruit zien zoals schetsen van alle verschillende wetenschappers in dit boek, zijn eenvoudig te begrijpen. Het boek kent een mooie, chronologische opbouw. Zo leren kinderen iets over wetenschap, aardrijkskunde en geschiedenis.

Hoe de aarde beweegt is een echte aanrader voor het basisonderwijs, voor de kinderopvang of gewoon voor thuis. Voor alle kinderen die dromen, durven, denken én doen... oftewel: voor echte onderzoekers! Daarbij is dit een ideaal boek voor kinderen die niet houden van lezen, maar liever buiten spelen of ravotten. Een boek vol met avontuur en spanning, daar zou bijna ieder kind toch nieuwsgierig van worden?

Gelukkig kunnen we ook alweer uitkijken naar het 3e boek, dat gaat over leven in het heelal.

Wonderwaar 2 - Hoe de aarde beweegt

1  2  3  4  5

Het tweede deel in de serie over wetenschappelijke verwondering. Dromen, durven, denken én doen. Voor onderzoekers vanaf 6 jaar.
    Begin jaren veertig van de twintigste eeuw. Onderzoeker Marie Tharp werkt aan gedetailleerde kaarten van de oceaanbodem. En dan doet ze een ontdekking: de centrale kloof op de Mid-Atlantische Rug buldert en trilt, en is het epicentrum van veel aardbevingen. Kan ze hiermee eindelijk de eeuwenoude theorie bewijzen dat de continenten op aarde … bewegen?