Mythische runs in de wereld - Lonely Planet RECENSIE

Recensie: Mythische runs in de wereld - Lonely Planet

Met hulp van Lonely Planet kun je nu de spannendste routes en trails verkennen. Mythische runs in de wereld bevat maar liefst 50 routes in 28 landen, met 150 alternatieve tochten. Of je nu een diehard marathonloper bent of gewoon af en toe gaat joggen, in dit boek vind je gegarandeerd inspiratie.

Na de mythische fietstochten en de trektochten waagt Lonely Planet zich nu aan het volgende guidebook: 'runs'. Het is een origineel idee, want er zijn weinig boeken over hardlopen in het buitenland. Toch is het vrij populair en wordt het steeds groter. Er zijn mensen die ergens heen reizen voor een specifieke run, zoals de bekende Boston Marathon. Ook is het een leuke manier om een gebied te verkennen en het is zeker weer eens wat anders dan het vaste rondje rond je huis. In dit boek vind je bijvoorbeeld een rustige run in Rome en de Copacabana run bij zonsopgang.

Mythische runs in de wereld is qua inhoudsopgave ingedeeld in vijf hoofdstukken, namelijk Afrika, Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Europa en tot slot Oceanïe. In ieder hoofdstuk zijn routes te vinden in drie verschillende kleuren. Groen staat voor eenvoudig, blauw is voor zwaarder en de rode routes zijn de mythische. Het boek is dus vrij praktisch ingedeeld en erg overzichtelijk, waardoor je snel iets kan vinden wat bij jou past.

Het toffe is dat iedere run wordt geïntroduceerd middels een verhaal van iemand. Dit is iemand die ervaring heeft met de desbetreffende run. Het zijn vaak professionele renners en soms mensen die rennen voor hun hobby. Hoe dan ook, de verhalen zijn overtuigend en inspirerend. Het is ook interessant om meer te lezen over de ervaringen. Het geeft je een beter beeld van wat je daar allemaal tegen kan komen. Leerzaam is het ook, want door de ogen van deze runner leer je het land of de plek iets beter kennen.

Iedere route kent naast een verhaal een simpel routekaartje als sfeerimpressie, een korte uitleg van de run en de omgeving en de benodigde praktische informatie (denk bijvoorbeeld aan vervoer, het begin- en eindpunt, de afstand). Daarnaast geeft de schrijver van Mythische runs in de wereld je ook nog 3 extra tips, dit zijn vergelijkbare runs. En nog beter, al deze teksten worden ondersteund door foto’s van de meest indrukwekkende landschappen en actiefoto’s van de runs.

Het resultaat is een ontzettend compleet boek voor de echte liefhebber van reizen en hardlopen. Of je nu besluit om de hardloopschoenen in je koffer te stoppen of niet, Mythische runs in de wereld is hoe dan ook genieten en een echte inspiratie voor reizigers.

Mythische runs in de wereld

Lonely Planet

14 juni 2019

ISBN 9789401460149
    Uitgever Lannoo
    328 pagina's

Lannoo

Reizen

1  2  3  4  5

Lonely Planet inspireert je om de wereld al lopend te ontdekken. 50 routes in 28 landen, van Kenya tot Canada, met 150 aanvullende suggesties.

In dit boek komt alles aan bod, van korte stadslopen en crosscountry-routes tot must-do-marathons en ultralopen. Alle runs hebben één ding gemeen: ze garanderen een mythisch avontuur - ongeacht hoe fit je bent.