De waanzinnige boomhut van 104 verdiepingen - Andy Griffiths RECENSIE

Recensie: De waanzinnige boomhut van 104 verdiepingen - Andy Griffiths en Terry Denton

Andy en Terry zijn onvermoeibaar. Ze hebben hun boomhut opnieuw uitgebreid met 13 verdiepingen. Er is nu een trap zonder einde te vinden, een boerbank en zelfs een compleet fort. Ze moeten echter wel zo snel mogelijk een nieuw verhaal zien te bedenken, want anders wordt hun uitgever boos. Het wordt een race tegen de tijd, maar misschien kan de tandenfee bijdragen aan de oplossing.

De waanzinnige boomhut van 104 verdiepingen is opnieuw absoluut waanzinnig. Op een andere manier zijn de boeken van het Australische duo Andy Griffiths en Terry Denton niet te omschrijven. De avonturen die de hoofdpersonages beleven zijn zo absurd dat een plot met momenten geheel lijkt te ontbreken. Er is niks samenhangend aan dit verhaal en dat maakt het juist zo leuk. Het is hilarisch, alles kan en niks is te gek.

Auteur Andy Griffiths weet heel goed welk soort humor kinderen appreciëren en duwt vervolgens het gaspedaal in. De reeks is niet voor niks zo onwijs populair. Treed bijvoorbeeld binnen op de broodjesgooiverdieping, maar pas op voor de beren. Die gooien ook met koelkasten. Lees meer dan twintig bladzijden lang hoe Terry en Andy de trap zonder einde beklimmen om uiteindelijk opblaasbare noodoren (ja, dat zijn exact wat u denkt dat het zijn) in te zetten om zich uit de situatie te redden. Illustrator Terry Denton zet die bizarre ideeën om in gevatte en geestige beelden en doet daarmee zijn eigen duit in het zakje.

De combinatie van tekst en illustraties is dikwijls een feest voor het oog. Met Andy en Terry is het altijd dolle pret, ook deze keer. Er is erg veel om naar te kijken. Denton houdt van details en er is altijd wel iets om te lachen. Onderaan de pagina staat overigens steeds een raadsel of een mopje. Ook deze extra toevoeging illustreert het droge en absurde gevoel voor humor van De waanzinnige boomhut van 104 verdiepingen. Kinderen die het boek lezen, zullen de volwassenen in de omgeving zeker trakteren op vragen als ‘welke pinguïn draagt de netste kleren*?’ of ‘wat zei de dokter toen het skelet zijn spreekkamer binnenstapte**?’

Het is alweer het achtste deel in de reeks en naar het schijnt zijn Andy Griffiths en Terry Denton nog lang niet van plan om te stoppen met bouwen. Fans van de reeks mogen dus zeker nog een aantal delen verwachten en zullen daar vast niet rouwig om zijn, want Terry, Andy en buurvrouw Jill beleven elke keer knotsgekke avonturen.

De waanzinnige boomhut van 104 verdiepingen zit vol ideeën die tot complicaties leiden. Wat begint met tandpijn en een gebrek aan inspiratie eindigt in een hol vol beren die graag een verhaaltje voor het slapengaan horen. Het is onvoorstelbaar wat Andy en Terry telkens weer beleven en hoe deze boeken een loopje nemen met de fantasie van hun lezers (8+). Het is een lekker druk en komisch boek. Uiteraard is er door de reeks heen niet veel veranderd aan de formule, maar waarom zouden ze ook. Iedereen wil wel een keer overnachten in De waanzinnige boomhut van 104 verdiepingen.

*De Strijkeizerspinguïn
**Kon u niet wat eerder komen?

De waanzinnige boomhut 8 - De waanzinnige boomhut van 104 verdiepingen

1  2  3  4  5

Kom op bezoek bij Andy en Terry in hun boomhut die nu 104 fantastische verdiepingen heeft. Ze hebben er dertien nieuwe verdiepingen bijgebouwd, zoals een trap zonder einde, een boerbank en zelfs een machtig fort.

Andy en Terry zoeken een grappig verhaal voor hun volgende boek en belanden in een race tegen de tijd. Misschien dat ze iets aan de tandenfee hebben, aan de twee-miljoen-euro-winkel, of wie weet zelfs aan de raadsels uit de denkkamer van diepe gedachten?

Dus waar wacht je nog op?
    Kom naar boven!