Recensie: Meer gelukkig dan niet RECENSIE

Recensie: Meer gelukkig dan niet - Adam Silvera

Aaron is 16 jaar en heeft een ingewikkeld leven. Zijn familie is arm, zijn vader heeft zelfmoord gepleegd en Aaron heeft ook een poging gedaan om zichzelf van het leven te beroven. Dan ontmoet hij Thomas, die ervoor zorgt dat hij zich vragen gaat stellen over zichzelf en het leven. En dan is er ook nog Leteo, een organisatie die nare herinneringen kan laten verdwijnen…

Meer gelukkig dan niet is het debuut van Adam Silvera. Het is indrukwekkend om te zien dat hij een hele organisatie heeft gecreëerd, namelijk Leteo – afgeleid van Lethe, de rivier in de Griekse onderwereld waarin mensen de herinneringen aan hun leven op aarde vergeten. Die naam is erg slim bedacht. Adam Silvera is zelf homoseksueel, en hij probeert in dit boek over te brengen dat je er mag zijn zoals je bent, met of zonder nare herinneringen.

Meer gelukkig dan niet bestaat uit 4 delen. Deel 1 heet Gelukkig: hier is Aaron blij dat hij nog leeft. Deel 2 heet Anders Gelukkig. Aaron beseft zich dat hij anders is, maar dat hij niet per se ongelukkig hoeft te zijn. Dan komt deel 0: Ongelukkig. Deze heet zo omdat er allemaal dingen in worden beschreven die gebeurd zijn in het verleden. Ze komen dus vóór deel 1. In deze periode voelde Aaron zich vreselijk. Deel 4 heet: Meer gelukkig dan niet – wat ook de titel van het boek is. Hierin beseft ons hoofdpersonage zich dat het leven niet ideaal is, maar dat hij zich er doorheen zal slaan en het leven accepteert zoals het is. De titel van het boek is hiermee meteen verklaard en past ook goed bij de inhoud.

Tussen de verschillende alinea’s worden in plaats van witregels, smileys gebruikt. Als Aaron zich goed voelt, zijn dit 4 vrolijke smileys. Gaat het slecht met hem, dan zijn het verdrietige smileys. In alle andere situaties worden de smileys bij elkaar gebruikt, dus 2 blije en 2 verdrietige smileys. Dit geeft het boek net een extraatje wat andere boeken niet hebben, en dat is wat mij betreft altijd positief.

Het enige nadeel aan Meer gelukkig dan niet van Adam Silvera, is dat het niet altijd even snel gaat. Soms lezen we alleen maar een heel stuk de gedachten van Aaron, en dat kan wat langdradig voelen. Verder gebeurd er wel van alles om hem heen, dus dat zorgt ervoor dat het verhaal niet saai is.

Met een aantal verrassende wendingen, spanning en een mysterieus instituut, is dit een heerlijk Young Adult boek voor jongeren die daarvan houden en vraagtekens bij het leven zetten.

Meer gelukkig dan niet

1  2  3  4  5

Het indrukwekkende debuut van New York Times Bestseller-auteur Adam Silvera. Voor young adults die zich vragen stellen.
    De zestienjarige Aaron heeft het moeilijk. Na een familiedrama is hij vergeten hoe het voelt om gelukkig te zijn. Tot hij Thomas ontmoet. Eindelijk durft hij te vertellen over zijn verleden en te dromen over zijn toekomst. Maar daarbij leert Aaron ook dingen over zichzelf die zijn leven ingewikkeld maken, en die nieuwe pijn met zich meebrengen. Hij vestigt zijn hoop op een revolutionaire ingreep die zijn geheugen kan resetten. Maar tegelijk is hij bang om te vergeten wie hij werkelijk is …