De leesclub – Laura de Koning RECENSIE

Recensie: De leesclub – Laura de Koning

Al sinds de basisschool zijn ze vriendinnen: Eline en Renske. Maar dat is nog niet alles want allebei zijn ze verzot op boeken en natuurlijk het lezen – verslinden – hiervan. Samen hebben ze dan ook een leesclub opgericht. Als Renske te horen krijgt dat ze het huis van haar tante heeft geërfd, besluit zij – na wikken en wegen - deze op te knappen samen met de leesclubleden. Het landhuis krijgt een nieuwe bestemming en wordt een ontmoetingsplek voor lezers en schrijvers. Hier kunnen mensen met dezelfde passie elkaar ontmoeten en schrijvers kunnen in alle rust zich terugtrekken en aan hun boek werken. Natuurlijk gaat de verbouwing en de inrichting van de Bed en Breakfast niet helemaal volgens plan en worden de twee vriendinnen voor het blok gezet met enge buurmannen, onbetrouwbare types en de vervelende tegenslagen bij de verbouwing van het huis.

Een echte feelgoodroman, dat is De leesclub. Als echte lezer kun je je helemaal verplaatsen in de hoofdrolspelers. Hoe herkenbaar is het niet als je van boeken houdt dat je ooit een leesclubje hebt gehad?

Vooral de herkenbaarheid aan De leesclub is geweldig, ikzelf kan niet anders dan knikkend achter dit boek zitten: ‘Ja, goed idee.’ Of ‘Oh, dat had ik ook.’ De feelgoodmood komt goed naar voren omdat je tijdens het lezen continu met een big smile op je gezicht De leesclub leest.

Uiteindelijk besluit Laura een B&B te realiseren. Dit moment is heerlijk, omdat je soms ook wel eens zo dapper als Laura zou willen zijn en ook een sprong in het diepe wil wagen.

Laura de Koning heeft een heerlijke schrijfstijl en daardoor leest De leesclub gemakkelijk weg, vaak met een humoristische ondertoon. Er is weinig poespas aan het verhaal en soms zijn de verhaallijnen iets te veel uitleggend en gaat deze teveel op de details in. In principe is dit niet storend, omdat het wel bij Laura’s schrijfstijl past. Maar hierdoor mist het verhaal af en toe een beetje vaart. Wat helpt is af en toe stukken globaal of scannend te lezen, dit zijn dan vooral de stukken waar de vaart uit het verhaal is.

Klein minpuntje is wel dat er wat diepgang mist en dat het verhaal van Laura de Koning erg leuk is, maar soms wat oppervlakkig blijft. Dit is zonde want ik denkt dat het nog leuker had gekund.

Ondanks een klein minpuntje, wil je De leesclub gewoon lezen. Met een grote glimlach op je gezicht zitten en genieten van de grote herkenbaarheid van de echte boeklezers.

Recensie: De leesclub – Laura de Koning

De leesclub

1  2  3  4  5

Eline en Renske zijn al sinds de basisschool bevriend. Ze delen een onstilbare leeshonger en op initiatief van Renske hebben ze een leesclub opgericht. Renske heeft net te horen gekregen dat ze het vervallen landhuis van een tante heeft geërfd, maar ze twijfelt of ze de erfenis wel kan en wil aannemen. De leesclubleden reageren enthousiast en bedenken zelfs een nieuwe bestemming: een landhuis voor lezers én schrijvers. Een plek waar lezers elkaar kunnen ontmoeten en schrijvers zich kunnen terugtrekken om aan een nieuw boek te werken. Renske en haar vriendinnen gaan aan de slag, en krijgen het tijdens de grote verbouwing te stellen met allerlei bouwperikelen, norse buurmannen en onbetrouwbare types. Zal het ze lukken hun droomplek te verwezenlijken?