De regen is warm – Joke Benoot RECENSIE

Recensie: De regen is warm – Joke Benoot

De regen is warm is een Young Adult boek geschreven door Joke Benoot. Het boek gaat over verschillende personages en het speelt zich af in een wereld waar kinderen opgroeien in een tehuis. Twee kinderen die in het tehuis wonen zijn Elias van 10 jaar en Chloe van 16 jaar. Een van de begeleiders is Geert en in een afgelegen huis in het bos woont de eenzame Ana. Alle personages zijn op een bepaalde manier verbonden. Iedereen worstelt met gevoelens van eenzaamheid en verdriet, waardoor iedereen een persoonlijke ontwikkeling moeten doormaken.

Zodra je begint met het lezen van dit boek, merk je dat er veel uitgebreide beschrijvingen worden gemaakt. Zo worden de omgevingen duidelijk en mooi beschreven, waardoor je je helemaal kan voorstellen waar de personages zich bevinden. Ook gebruikt Joke Benoot veel metaforen om dingen te beschrijven. Dit maakt het boek uniek en interessant, maar de vele metaforen zorgen er wel voor dat het boek moeilijker is om te lezen.

Je leest vanuit verschillende perspectieven. Zo lees je vanuit het perspectief van de kinderen Elias en Chloe. Maar ook vanuit het perspectief van de begeleider Geert, de oude en eenzame moeder van Ana en Elias, genaamd Wendy. Hierdoor is er een goede afwisseling en blijft het boek interessant. Ook zijn de vele perspectieven handig, want er zijn niet veel dialogen. Doordat je steeds vanuit een ander perspectief leest, weet je wel wat iedereen denkt.

Ieder hoofdstuk heeft een ander perspectief en deze hoofdstukken zijn vrij kort. Dit zorgt ervoor de je snel doorleest, maar het heeft ook een nadeel. Net wanneer je in het verhaal wordt opgenomen, verandert het perspectief en moet je weer omschakelen. Zo krijg je niet de kans je helemaal in de personages in te leven.

De regen is warm laat wel goed zien hoe het leven in een tehuis is. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de begeleiders. Ook heeft het verhaal een goede opbouw en je ziet duidelijk dat ieder personage een ontwikkeling doormaakt. Het is wel jammer dat het verhaal pas echt op gang komt naarmate je het einde nadert. Het voelt alsof je de personages pas echt leert kennen wanneer het verhaal bijna afgelopen is, waardoor het einde niet heel bevredigend is.

Kortom is De regen is warm een mooi boek met veel uitgebreide beschrijvingen en mooie metaforen. Door de vele perspectieven is het boek interessant en leer je de personages beter kennen. Je kan je wel pas echt inleven naarmate je het einde nadert. Tot slot is De regen is warm zeker een aanrader als je meer wilt weten over het leven en werken in een tehuis.

De regen is warm

1  2  3  4  5

De regen is warm is een verhaal over een wereld waar kinderen opgroeien die geen thuis hebben, maar een tehuis. Over takken die verder groeien, ook als ze geen wortels meer hebben of knakken.

Het is herfst, het seizoen waarin alles valt. De zestienjarige Chloë zwijgt al bijna een jaar. Volgens haar heeft ze niemand. Toch ziet Elias – half elf, zoals hij het zelf zegt – haar als zijn grote zus. Hij baant zich op zijn fiets een weg door een modderig leven. Wanneer zijn moeder van de radar verdwijnt en hij nergens hulp vindt, maakt hij een plan om het dan zelf maar op te lossen. De stuurse Ana, die manden vlecht van wilgentenen, laat voor het eerst in jaren weer een bezoeker binnen. Met haar praat Chloë wél, maar ze stelt te veel vragen. Geert, begeleider van Elias en Chloë, wordt vader, maar onderweg dreigt hij ontworteld te raken.