Rijden, vliegen en varen - Mack RECENSIE

Recensie: Rijden, vliegen en varen - Mack

Met Rijden, vliegen en varen heeft Mack een nieuw, prachtig boek toegevoegd aan de serie Wondere Wereld. In dit deel leer je alles over voertuigen die kunnen rijden, vliegen of varen. Je leert over de fiets, de tram, de luchtballon, de zeilboot en nog veel meer.

Rijden, vliegen en varen is speciaal ontwikkelt voor de Kinderboekenweek 2019. Deze Kinderboekenweek heeft als thema reizen. Dit boek is dan ook één van de kerntitels van de Kinderboekenweek, wat in mijn ogen geheel terecht is. In dit boek zijn ruim 30 verschillende vervoersmiddelen opgenomen. Voorin het boek vind je een heel overzichtelijke inhoudsopgave waarin alle voertuigen zijn verdeeld in de drie thema’s rijden, vliegen en varen. Per vervoersmiddel lees je vervolgens hierover. De tekst is eenvoudig te begrijpen voor jonge kinderen en dit maakt de aanbevolen leeftijd van 4 jaar dan ook realistisch. De hoofdstukken per vervoersmiddel zijn dan ook precies lang genoeg om te lezen voor het slapen gaan. Er is steeds per vervoersmiddel één spread gevuld dat het boek erg overzichtelijk maakt. Wanneer kinderen ouder zijn en dit boek zelf kunnen lezen, zullen zij zich ook nog kunnen verbazen over de vervoersmiddelen waarover zij leren. Naast de tekst zie je ook steeds een foto van het vervoersmiddel en in Rijden, vliegen en varen is er ook gebruik gemaakt van kleine illustraties. Deze illustratie in combinatie met de echte foto’s maken het boek erg speels. Ook zie je steeds onderaan een pagina een raadseltje staan. Bijvoorbeeld bij de fietsen moet je aanwijzen wat de racefiets is, bij de auto moet je de limousine aanwijzen, bij de jeep moet je omschrijven hoe hij aan de overkant kan komen, benoemen welke kleur de duikboot heeft en zo is er bij elk vervoersmiddel een raadseltje op te lossen.

Zelfs voor volwassenen is Rijden, vliegen en varen een heel interessant boek. Zo wist ik bijvoorbeeld niet waarom er tegenwoordig bijna nooit meer zeppelins zijn en wist ik ook niet welke techniek een ijsbreker precies gebruikt om het ijs te breken. Ook de verschillende soorten bussen zijn allemaal duidelijk omschreven in Rijden, vliegen en varen.

Concluderend heeft Mack met Rijden, vliegen en varen een heel mooie aanvulling gemaakt in de Wondere Wereld-serie. Voor kinderen die alles willen weten over verschillende vervoersmiddelen is dit een geweldig boek om je te verbazen over de verschillende technieken hiervan. Daarom geef ik dit boek 5 hartjes.

Wondere wereld 0 - Rijden, vliegen en varen

1  2  3  4  5

Er rijden, vliegen en varen elke dag heel wat voertuigen heen en weer. Naar school met de fiets, op vakantie met de auto, de slaaptrein of het vliegtuig … Maar hoe ga je naar de maan? Wat doe je als er geen brug is over een rivier? En hoe snel kan de snelste sneltrein ter wereld rijden? In dit grote boek over voertuigen kom je meer te weten over alledaagse en minder alledaagse vervoermiddelen die kunnen rijden, vliegen of varen!