De saffierweduwe – Dinah Jefferies RECENSIE

Recensie: De saffierweduwe – Dinah Jefferies

De nieuwste roman van Dinah Jefferies, De saffierweduwe, speelt zich af in Ceylon (het huidige Sri Lanka) in 1935-1936. Hoofdpersoon Louisa Reeve is de dochter van een rijke, oorspronkelijk Britse, juwelier en is getrouwd met Elliot, een zakenman die onder andere meewerkt in het bedrijf van haar vader. Ze lijken het, zowel financieel als privé, goed te hebben, op het gemis van een kind na. Na het plotselinge overlijden van Elliot blijkt echter dat hij nogal wat geheimen voor Louisa had, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Louisa probeert de mysteries rondom haar man Elliot op te lossen en ondertussen haar leven opnieuw invulling te geven.

Door de context van het verhaal leek De saffierweduwe aanvankelijk een historische roman, maar een feelgoodroman tegen een historische achtergrond is een meer passende omschrijving. De geschiedenis schemert wel door in het verhaal, zoals de rol van de vrouw in die tijd en de koloniale invloeden op het huiselijk leven en op de plantages. Toch is De saffierweduwe bovenal een boek met een romantisch verhaal over liefde, verraad en geheimen.

De schrijfstijl van Dinah Jefferies is prettig leesbaar en daarnaast heel gedetailleerd als het gaat om de omgeving. Ze beschrijft niet alleen hoe het er uit ziet, maar ook geregeld hoe het ruikt of welke geluiden te horen zijn. Je kunt je als lezer hierdoor makkelijk wanen in Ceylon met beschrijvingen als: “De zon strooide gouden vlekjes over het water en de lucht was strak lichtblauw. Er viel geen geluid te bespeuren, op het gekabbel van de zachte golfjes na en af en toe de kreet van een zeevogel.”

Het lukt ook goed om je in te leven in de hoofdpersoon Louisa Reeve. In haar belevenissen, maar ook in haar gevoelens en twijfels. Ze komt over als een sympathieke vrouw die haar best doet om zich staande te houden in een lastige periode van haar leven. De saffierweduwe is een boek waarbij je niet teveel hoeft na te denken, maar je goed kunt vermaken met het wel en wee van Louisa, zoals het ontrafelen van de geheimen van Elliot en de nodige beslissingen en familieperikelen die daarmee gepaard gaan.

De saffierweduwe is een prettig leesbare feelgoodroman met een historisch tintje. Door de schrijfstijl van Dinah Jefferies kun je je als lezer laten meenemen naar het betoverende Ceylon en genieten van een heerlijke verhaal.

De saffierweduwe

1  2  3  4  5

Ceylon, 1935. Louisa Reeve en haar man Elliot lijken een stel te zijn dat alles heeft; zij is de dochter van een succesvolle Britse juwelier, hij een charmante zakenman vol levenslust. Maar hun allergrootste verlangen mist: een kind.
    Terwijl Louisa met miskramen worstelt, trekt Elliot zich terug en brengt hij steeds meer tijd door op een nabijgelegen kaneelplantage met uitzicht op de Indische Oceaan. Wanneer hij plots sterft moet Louisa het mysterie dat hij achterlaat alleen oplossen. Bij het bezoeken van de plantage voelt zij zich onverwacht aangetrokken tot eigenaar Leo, een ruige man met een bewogen verleden. En wanneer Elliots schokkende verraad naar boven komt en niets meer is wat het lijkt, is Leo de enige bij wie Louisa terechtkan.
    Dinah Jefferies werd in 1948 in Maleisië geboren. Ze verhuisde toen ze negen was naar Engeland, maar behield altijd een grote voorliefde voor Zuidoost-Azië. Zij is de bestsellerauteur van onder andere De vrouw van de theeplanter en De dochter van de zijdekoopman.
    Over Voor de moesson:
    "Voor de moesson is een zinderende, opzienbarende pageturner en bevestigt Jefferies' reputatie als een sublieme verteller en een scherpzinnig observator van de twintigste-eeuwse koloniale geschiedenis.'
    Lancashire Post
    Over De vrouw van de theeplanter:
    "Mijn ideale boek: mysterie, liefde, liefdesverdriet en vreugde – ik kon het niet wegleggen.'