De club van de lelijke kinderen - Koos Meinderts RECENSIE

Recensie: De club van de lelijke kinderen - Koos Meinderts

De club van de lelijke kinderen is de twaalfde herziene uitgave van het gelijknamige boek dat in 1987 voor het eerst uitkwam. In 2012 werd het boek al verfilmd, echter in een korte versie en in oktober 2019 zal de bioscoopfilm in première gaan.

De club van de lelijke kinderen begint met een bevel van generaal Isimo. Alle lelijke kinderen uit het land moeten worden opgepakt. Het bericht dat werd uitgezonden in een extra journaal, sloeg in als een bom. Er waren voor- en tegenstanders, maar al snel was iedereen het vergeten. Totdat er een fotograaf langskomt op school. Alle kinderen moeten op de foto en na afloop markeert de fotograaf een aantal van hen, deze kinderen moeten apart op de foto, maar het hoe en waarom weet niemand. De kinderen zijn uitgelaten, omdat zij zijn uitgekozen en dan mogen ze ook nog mee op een speciale busreis! Zo ook Paul de Wit, bijnaam Jumbo vanwege zijn grote oren en Ellen Aalberts, bijnaam Eitje vanwege haar kale hoofd. Zij weten echter te ontsnappen en samen met Beppie, die geen boerin blijkt te zijn maar iets heel bijzonders, Van Dijk (haar vriend) en Opa Van Zanten (de opa van Paul) bedenken ze een plan om generaal Isimo te pakken en de 'lelijke' kinderen te redden.

Hoewel het boek uit 1987 komt is het thema van de De club van de lelijke kinderen nog geheel actueel. #bodyshaming is iets waar de laatste tijd veelvuldig over gesproken wordt in de media en het is dan ook goed dat hier in het boek, en straks de film, aandacht aan wordt gegeven. De boodschap van het verhaal is dat het niet uitmaakt hoe je er uit ziet, je bent goed zoals je bent! De schrijfstijl van Meinderts is vlot, zeer prettig en het overgrote deel is nog up-to-date, echter kinderen zullen zich afvragen wat een restauratiewagon in een trein is, waarom men communiceert per brief en telefoon en niet via een mail of appje en waarom de journalist stiekem kranten uitdeelt en niet gewoon een filmpje maakt en online zet. De website www.declubvanlelijkekinderen.nl is echter wel heel interactief en gericht op social media, bij het herzien van het boek had Meinderts dit mee kunnen nemen om het beter aan te laten sluiten. Desondanks is De club van de lelijke kinderen een boek dat elk kind zou moeten lezen, het liefst in de klas waar men een discussie kan starten over wat is mooi en wat is lelijk? Is dat niet heel persoonlijk? En wat doet het met je als je gepest wordt vanwege je uiterlijk?

De club van de lelijke kinderen is een superspannend verhaal met waardevolle boodschap: iedereen is goed zoals hij is! Voor kinderen vanaf 9-10 jaar.

De club van lelijke kinderen

1  2  3  4  5

Op een kwade dag gaf generaal Isimo het bevel om alle lelijke kinderen op te pakken. Iedereen praatte erover, maar er gebeurde niets. Het gewone leven ging verder en de mensen begonnen het bevel te vergeten. Tot op een kwade dag Paul met een vreemd verhaal thuiskwam. Een fotograaf had van het dak van de school een foto van alle leerlingen genomen. Zijn zus wist te vertellen dat een aantal kinderen op de foto met stift waren omcirkeld. Een paar dagen later reed er een bus het schoolplein op en alleen de omcirkelde kinderen mochten mee om een uitstapje te maken. En daarmee begon voor Paul een groot avontuur...

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox