Dwergwerpen - Bart in 't Hout en Eric Eljon RECENSIE

Recensie: Dwergwerpen - Bart in ’t Hout en Eric Eljon

Hoofdpersonage Monique Hoogeboom mag werken in de wondere wereld van Hilversum. Maar is dit wel iets waar ze zo blij mee moet zijn? Werken in de Nederlandse televisiewereld blijkt niet alleen maar rozengeur en maneschijn te zijn. Lukt het Monique om haar weg te vinden in deze bijzondere wereld?

De auteurs Bart in ’t Hout en Eric Eljon zijn geen vreemden in de Nederlandse televisiewereld. Eerstgenoemde werkte ruim 40 jaar in de mediawereld, waaronder bij de AVRO en RTL; terwijl de tweede al ruim 30 jaar ervaring heeft en onder meer werkte bij de AVRO en SBS. Als er twee mensen zijn die een onthullend inkijkje in de Nederlandse televisiewereld kunnen geven, dan zijn het deze twee mannen wel. En dat hebben ze gedaan met Dwergwerpen.

Dwergwerpen is een roman, waarin hoofdpersonage Monique haar weg zoekt binnen de Nederlandse omroepwereld. Door de ervaringen van beide auteurs zullen in dit boek ook echte gebeurtenissen verwerkt zijn, die op de een of andere manier net een tikkeltje aangepast zijn. Je weet dit als lezer echter niet zeker, waardoor je je soms afvraagt of alles uit dit boek fictief is of toch niet. Het was een mooie toevoeging geweest als de auteurs daarover iets hadden toegelicht in een soort nawoord.

Elk hoofdstuk uit Dwergwerpen kent een soort korte samenvatting voordat het daadwerkelijk begint. Dat heb je soms wel nodig om de rode draad van het verhaal te kunnen volgen. In ’t Hout en Eljon laten veel verschillende personages voorbij komen. Je krijgt als lezer veel namen te verwerken en je kunt niet altijd goed onthouden wie wie nu precies is. Dat was misschien wel de bedoeling, omdat er in de mediawereld ook heel veel mensen werken maar je raakt soms wel even de kluts kwijt. En dat is jammer. Mede daardoor leest het verhaal niet heel prettig. Je raakt niet vanaf het eerste hoofdstuk geboeid en je legt het boek gemakkelijk weg. Ergens ben je wel benieuwd hoe het afloopt en komt er af en toe een humoristische scène voorbij, waardoor je het wel uit wil lezen… maar het was leuker geweest als je zo in het verhaal zat dat je niet had kunnen stoppen met lezen.

Voor mensen die meer willen weten over de Nederlandse mediawereld zal Dwergwerpen vast het een en ander onthullen. Het is alleen jammer genoeg geen boek dat je van de eerste tot de laatste bladzijde meesleurt in het verhaal.

Dwergwerpen

1  2  3  4  5

Dwergwerpen geeft een onthullende kijk achter de schermen van de Nederlandse televisiewereld: de haat en nijd op de werkvloer, de tomeloze geldingsdrang van omroepbestuurders, het egoïsme van tv-presentatoren en de altijd op winst beluste commerciële mediabedrijven. De lezer maakt kennis met door roeien en ruiten gaande producenten, volkomen uitgebluste regisseurs en grenzeloos ambitieuze zenderdirecteuren.
    In dit doldwaze Hilversumse doolhof probeert hoofdpersoon Monique Hoogeboom haar weg te vinden. Dit boek vertelt het verhaal van Monique, maar vooral van de Nederlandse omroepwereld: een must voor iedereen die daar werkt, daar graag wil werken of zijn kinderen hiervoor wil behoeden.