De paarden van Olympus - Pippas race - Kalli George RECENSIE

Recensie: De paarden van Olympus - Pippa's race - Kalli George

Bij uitgeverij Gottmer verscheen deze zomer het eerste deel van de duologie De paarden van Olympus geschreven door Kalli George. In dit deel getiteld Pippa's race volgen we de vondeling Pippa die een grote liefde voor paarden heeft. Elke honderd jaar vindt er op de berg Olympus een paardenrace plaats. De twaalf goden op de Olympus kiezen dan elk een kind uit dat op een gevleugeld paard mag rijden. Pippa wordt door de godin Aphrodite gekozen om op het paard Zephyr te rijden. De winnaar van de race wordt een halfgod op de Olympus en mag het paard houden.

Het verhaal is erg fantasierijk en zit vol met interessante weetjes over de Griekse mythologie en de Griekse goden. Er zit daarnaast ook nog genoeg spannende momenten in om je aandacht vast te houden. Tegen het einde van het verhaal is er hele leuke twist die je niet verwacht. Hierdoor wordt de lezer nieuwsgierig gemaakt naar het volgende boek in deze serie die voorjaar 2020 in het Engels verschijnt.

Wat tijdens het lezen wel opvalt is de interactie tussen de deelnemers van de race en de goden. Terwijl de andere kinderen geregeld cadeaus krijgen van de goden voor wie ze de race aangaan en door deze goden bezocht worden, heeft Pippa nauwelijks interacties met de godin Aphrodite. Dat is wel wat jammer, aangezien het zeker een leuke toevoeging zou zijn aan het verhaal. Daarnaast komt de reden waarom Pippa door haar ouders is achtergelaten niet in dit boek naar voren, terwijl het wel goede achtergrondinformatie is over deze hoofdpersoon. Het verhaal had dus wat meer uitgewerkt mogen worden.

De schrijfstijl van het boek is wel erg fijn. De paarden van Olympus - Pippa's race is oorspronkelijk verschenen in het Engels en is in het Nederlands vertaald door de vertaler Linda Broeder. De schrijfstijl is makkelijk en vlot waardoor het verhaal goed te volgen is. Hier en daar worden wel enkele Griekse woorden gebruikt, maar de betekenis daarvan wordt gelukkig wel uitgelegd.

De paarden van Olympus - Pippa's race van de auteur Kalli George is dus vooral leuk voor de jonge paardenliefhebbers en liefhebbers van Griekse mythen. De schrijfstijl is eenvoudig en bevat hier en daar wat Griekse woorden die wel worden uitgelegd. Het verhaal is daarom goed te volgen en binnen korte tijd uit te lezen. Hier en daar had het verhaal wel beter kunnen worden uitgewerkt. Nu blijft het verhaal wel een beetje oppervlakkig.

De paarden van Olympus - Pippa's race

1  2  3  4  5

Pippa is arm en slaapt in stallen; haar liefde voor paarden houdt haar op de been. Maar wanneer de goden en godinnen neerdalen van de berg Olympus om ruiters voor de race van hun gevleugelde paarden uit te kiezen, is Pippa een van de gelukkigen! De beloning is groot: de winnaar wordt een halfgod en mag zijn of haar paard houden. Maar dan moet Pippa de race wel winnen…
    Kallie George.