Nice girls rule - Fran Hauser RECENSIE

Recensie: Nice girls rule - Fran Hauser

Er wordt vaak beweerd dat ‘aardige vrouwen’ het nooit ver kunnen schoppen in hun carrière of goede leiders kunnen worden. In Nice girls rule maakt Fran Hauser, die zelf hoge functies bekleedde bij bedrijven zoals PEOPLE magazine en Entertainment Weekly, korte metten met deze hardnekkige mythe. Door handige tips en tal van voorbeelden van succesvolle ‘nice girls’ overtuigt ze je ervan dat aardig zijn je juist wél ver brengt in je carrière.

In het bedrijfsleven wordt aardig zijn vaak als zwak of ineffectief gezien. Hierdoor zijn er veel vrouwen die de neiging hebben om hun aardigheid te onderdrukken, maar zodra je dat doet word je meteen bestempeld als een bitch. In Nice girls rule laat Fran Hauser zien dat je best én aardig, én assertief én ambitieus kunt zijn.

Nice girls rule is echt een powerboek voor vrouwen die hun carrière een boost willen geven en daarbij trouw willen blijven aan hun aardige persoonlijkheid. Fran heeft zelf in verschillende bedrijven gewerkt en komt daardoor met veel concrete voorbeelden uit haar eigen ervaringen. Daarnaast omringt ze zich met tal van powervrouwen die ook hoge functies bekleden binnen een bedrijf. Hun verhalen worden in het boek ook allemaal gedeeld. Door zich niet alleen op de branches waarin ze zelf werkzaam is geweest te richten, betrekt ze een heel groot scala aan beroepen bij haar verhaal. Dat maakt het boek bruikbaar voor iedere vrouw.

Net als een van de belangrijkste onderwerpen in haar boek, mentoring, treedt Fran in dit boek op als een mentor voor aardige vrouwen en niet zozeer als een deskundige die enkel kennis over wil brengen. Naast tal van voorbeelden onderbouwt ze haar standpunten ook goed, waardoor je niet alleen de raad die ze geeft van haar aan wilt nemen, maar die ook gelooft.  Al haar voorbeelden uit de praktijk, haar mentorrol en haar persoonlijke schrijfstijl geven het boek een persoonlijke touch.

Een nadeel aan het boek is dat sommige onderwerp net niet uitgebreid genoeg besproken worden. Er worden goede punten gemaakt en ze worden ook goed onderbouwd, maar soms heb je het gevoel dat er veel meer over verteld kan worden en wordt dat niet gedaan. Het is logisch dat niet alles even uitgebreid verteld wordt in een boek van net iets meer dan tweehonderd pagina’s, maar misschien was het dan beter geweest om minder onderwerpen in meer diepte te bespreken in plaats van meer onderwerpen waarbij Fran erg aan de oppervlakte blijft.

Toch zijn de meeste tips die Fran geeft heel bruikbaar, niet alleen in het bedrijfsleven. Zo gebruikt ze een paar vragen om te beslissen of iemand een bepaalde carrièremove echt wil doorzetten. Deze vragen zijn heel goed toe te passen op alle grote keuzes die je maakt in je leven. Dit soort concrete hulpmiddelen maakt het boek niet alleen leuk om te lezen voor nice girls die verder willen komen in hun carrière, maar voor alle nice girls die niet weten hoe ze hun aardigheid als kracht kunnen gebruiken.

De boodschap die dit boek met zich meedraagt is in deze tijd ontzettend belangrijk. Aardig zijn wordt vaak als zwak gezien en dit boek laat zien dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. In dit boek komen veel problemen waar vrouwen mee te maken krijgen aan bod, zoals angst om als kwetsbaar gezien te worden en tegelijkertijd angst om als bitch gezien te worden. Fran laat zien dat nice girls wél succesvol kunnen zijn en hoe aardig zijn op verschillende momenten in haar carrière een positieve uitwerking had.

Nice girls rule is een must-read voor alles nice girls. Het boek geeft ontzettend veel tips uit het bedrijfsleven, die gelinkt worden aan concrete voorbeelden. De schrijfstijl van Fran Hauser is fantastisch omdat ze hierdoor een soort mentorrol vervult, dat zorgt voor een persoonlijke touch. Ook onderbouwt Fran haar standpunten goed en daardoor weet je dat ze weet waarover ze praat. Helaas zijn sommige onderwerpen net niet uitgebreid genoeg, waardoor je nog niet genoeg over bepaalde onderwerpen weet. Toch zijn veel van de tips die Fran geeft heel bruikbaar, niet alleen in het bedrijfsleven, maar ook bij andere aspecten van het leven. De boodschap dat aardige vrouwen het wel ver kunnen schoppen in het bedrijfsleven is ontzettend belangrijk en daarom mag dit boek bij nice girls niet ontbreken in de boekenkast. Want zoals Fran bewijst: Nice girls do get the corner office.

Recensie: Nice girls rule - Fran Hauser

Nice girls rule

1  2  3  4  5

Nice girls DO get the corner office!

Er bestaat een hardnekkige mythe die dicteert dat 'aardige vrouwen' het nooit ver zullen schoppen of gezaghebbende leiders kunnen worden. Veel vrouwen denken ten onrechte dat ze hun vriendelijkheid moeten onderdrukken om hogerop te komen. Aardig zijn wordt dikwijls als zwak en ineffectief gedrag bestempeld. Maar stel je je zakelijk op, dan ben je ineens een bitch.

Fran Hauser laat zien dat vriendelijkheid, ambitie en assertiviteit prima hand in hand gaan. Nice girls rule leert hoe je sterk onderhandelt, gehoord wordt, zelfvertrouwen uitstraalt, achter je besluiten blijft staan en omgaat met conflicten zonder te hoeven verhullen dat je een aardig persoon bent.