Het kleine meisje Karel - Nathalie Depoorter RECENSIE

Recensie: Het kleine meisje Karel - Nathalie Depoorter & Anne Schneider

Het kleine meisje Karel is een prachtig, groot voorleesboek van Nathalie Depoorter & Anne Schneider. Je volgt allerlei avonturen die Karel meemaakt met haar vriendje Klaas, maar ook haar moeder komt aan bod.

Het kleine meisje Karel bevat maar liefst 30 voorleesverhalen van één pagina lang. Op sommige spreads zie je op de ene pagina de tekst van het verhaal en de pagina daarnaast een grote prent. Op andere spreads zie je op beide pagina’s een verhaal met kleine tekeningetjes, of soms zonder tekeningetjes. In mijn ogen was Het kleine meisje Karel sterker geweest wanneer er steeds per spread één verhaal was en één prent. Hierdoor zou er meer aandacht uitgaan naar de afbeelding van het verhaal dat je op dat moment voorleest.

De verhalen in Het kleine meisje Karel passen erg goed bij de aanbevolen leeftijd van dit boek, namelijk 5 jaar. Veel kinderen zullen dingen meemaken die Karel ook meemaakt, zoals kleuren op school, naar het zwembad gaan maar ook ruzie maken, het daarna weer goed maken en zelfs samen een vriendje delen is omschreven in Het kleine meisje Karel. Hierdoor is het boek ook erg sterk voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, omdat zij leren hoe je een ruzie kunt goedmaken. Maar er zijn ook verhalen in dit boek opgenomen die kinderen wellicht minder zullen aanspreken, zoals wanneer Karel erachter komt dat iets nooit naar boven kan vallen. Ik ben van mening dat dit wat te abstract is voor jonge kinderen en dit niet zullen begrijpen.

De illustraties in Het kleine meisje Karel zijn erg mooi en zeker de illustraties die pagina groot zijn bevatten veel details. Het is op elke pagina makkelijk te herkennen wie Karel is en dit zorgt voor herkenning bij de kinderen. Bijna alle verhalen beginnen met de tekst: Het kleine meisje Karel… Deze herhaling spreekt jonge kinderen erg aan en zij zullen dan vaak vanzelf al deze zin gaan zeggen wanneer er een verhaaltje wordt voorgelezen uit dit boek. Dit maakt dat kinderen gaan meeleven met Karel en zich gaan verplaatsen in haar.

Concluderend hebben Nathalie Depoorter & Anne Scheider met Het kleine meisje Karel een prachtig voorleesboek gemaakt over alledaagse en bijzondere gebeurtenissen van Karel. Wanneer de layout van het boek anders was geweest zou het kinderen nog meer aanspreken. Daarom geef ik het boek 4 hartjes.

Het kleine meisje Karel

1  2  3  4  5

Een boek met grappige, herkenbare voorleesverhaaltjes voor kinderen vanaf 5 jaar. Verhaaltjes over het dagelijks leven vol kinderlogica, kindertaal en kinderhumor.
    Karel is een meisje met een jongensnaam. Ze staat vrolijk en vol verwondering in het leven. Samen met haar beste vriend Klaas speelt ze veel en praat ze nog meer. Over de kleine dingen van elke dag, maar ook over grote gevoelens. Soms maken ze ruzie, maar lang duurt dat nooit.