De zwarte koning - Michael Kestemont RECENSIE

Recensie: De zwarte koning - Michael Kestemont

Als Anna toevallig getuige is van een moord, wordt ze meegesleurd in een mysterieuze queeste die zich tot diep in het verleden terugvoert. Anna krijgt veel te leren over de Belgische geschiedenis en de verhoudingen tussen de machtigste families in België en het Belgische koningshuis. Terwijl Anna zich stort op de queeste blijkt al snel dat zij niet de enige is die zich hiermee bezighoudt. De queeste wordt nog belangrijker als blijkt dat zelfs Anna’s leven op het spel staat.

Michael Kestemont is professor letterkunde aan de Universiteit van Antwerpen. Met De zwarte koning laat hij echter tevens duidelijk zijn kennis van de Belgische politieke geschiedenis zien. In dit boek laat hij de geschiedenis van de Belgische politieke geschiedenis samensmelten met het heden door middel van een ingewikkelde queeste. Hierdoor is het boek, buiten een thriller, ook erg informatief. De lezer die nog niet veel weet over de Belgische politieke geschiedenis en het Belgische koningshuis kan veel leren van De zwarte koning.

Hoewel De zwarte koning veel informatie vertelt, wordt dit op een boeiende manier gedaan waardoor het boek interessant en boeiend blijft. Hierbij heeft Michael Kestemont ook veel aandacht aan de zinsvorming en de beschrijving van de omgeving en details gegeven. Dit alles zorgt ervoor dat het verleden echt tot leven komt. Daarnaast wordt door middel van de queeste een flinke dosis spanning aan het verhaal toegevoegd, welke met een verrassende plottwist prachtig wordt afgerond.

De zwarte koning is in het begin echter heel vaag en raadselachtig. Dit leidt er tevens toe dat de spanning een poos op zich laat wachten. Hierdoor vergt het wat doorzettingsvermogen van de lezer om door te lezen en meegesleurd te worden in het verhaal. Pas wanneer de lezer weet waar de queeste om draait, wordt de lezer gegrepen door het boek. Verder wordt in De zwarte koning gebruik gemaakt van verschillende verhaallijnen, namelijk zowel in het verleden als in het heden. Het is echter niet altijd duidelijk wanneer wat plaatsvindt, waardoor dit soms tot verwarring bij de lezer kan zorgen.

Daar komt bij dat de personages veelal erg vlak zijn. Zo speelt er een vage verhaallijn rond Anna, haar familie en haar oude liefdesleven. Hier wordt helaas niet verder op ingegaan, waardoor dit vooral aanvoelt als opvulling dan om Anna karakter te geven. Het verhaal omtrent de queeste en de geschiedenis voeren hierdoor vooral de boventoon van het boek.

De zwarte koning is een thriller met een vaag en raadselachtig begin, maar een sterk einde. Buiten dat het een thriller is, is het boek zeker ook informatief en leerzaam. De perfecte combinatie voor degene die op een leuke manier meer over de Belgische politieke geschiedenis te weten wil komen.

De zwarte koning

1  2  3  4  5

Op de terugweg van een studentenfeest is Anna getuige van de brutale moord op een controversiéle politicus. Ze wordt meegesleurd in een koortsige queeste door Brussel, op zoek naar een geheimzinnige kunstschat die door de machtigste families van het land angstvallig wordt beschermd.

Hoe is het koningshuis betrokken bij de grootste doofpotoperatie uit de Belgische kunstgeschiedenis? En wat was de rol van de enigmatische Prins Karel, die zijn broer Leopold na de oorlog moest opvolgen? Een historische thriller over een tragische broedertwist, waarin feit en fictie met elkaar versmelten.