De eilanden – Suzanne Vermeer RECENSIE

Recensie: De eilanden – Suzanne Vermeer

De Eilanden van Suzanne Vermeer is een ander soort boek dan we gewend zijn van deze auteur. Het boek bestaat namelijk uit losse verhalen die zich afspelen op zeven verschillende eilanden. Van het Griekse Santorini tot het exotische Bali: er komt van alles voorbij, wat de bundel heel afwisselend maakt. Over een vrouw die negen jaar na een fatale gebeurtenis terugkeert naar Gran Canaria, maar ook een oud-rechercheur die een verdacht zaakje op het spoor komt tijdens zijn cruise naar Curaçao. Het boek sluit af met het winnende verhaal van Suzanne Vermeers 'Schrijf je eigen vakantiethriller-verhaal'. Een leuke extraatje!

Elke verhaal in De Eilanden heeft thrillerachtige elementen. De lezer komt meteen middenin een spannende gebeurtenis terecht, terwijl je nog niets weet van de hoofdpersonen of de omstandigheden. Hierdoor wil je graag doorlezen om te weten te komen wat er aan de hand is. Bij het ene verhaal is het plot al vrij snel duidelijk, bij het andere komt het juist als een verrassing. De schrijfstijl van het boek is prettig, zeker bij dit type verhaal: de gebeurtenissen staan centraal en er wordt geen aandacht besteed aan zaken die niets met het verhaal te maken hebben of die er niets aan toevoegen.

Met 'korte verhalen' wordt ook echt kort bedoeld. Elk verhaal in het boek De eilanden neemt niet meer dan vijftien á twintig pagina's in beslag. Heerlijk om te lezen als je een halfuurtje over hebt, maar er is niet veel ruimte voor een goede uitwerking van de personages en de verhaallijnen. Hierdoor blijven de verhalen wat oppervlakkig en soms te simpel. Van mij hadden de verhalen gerust het dubbele in omvang mogen zijn, zodat alles net wat beter uitgewerkt kon worden.

Dit neemt niet weg dat alle verhalen aansprekend en spannend zijn: heerlijk vermaak voor op vakantie, aan het zwembad of in de achtertuin! Ik geef De Eilanden drie hartjes.

Recensie: De eilanden – Suzanne Vermeer

De eilanden

1  2  3  4  5

Zeven eilanden, zeven vrouwen, zeven geheimen.
    De eilanden bevat zeven verhalen die zich afspelen op eilanden dichtbij en ver weg: van Ibiza tot Bali, van Gran Canaria tot Curaçao. Over een vrouw die negen jaar na een fatale gebeurtenis terugkeert naar het eiland van haar dromen, om erachter te komen dat het verleden nog steeds op de loer ligt. Over een oud-politieman die tijdens een cruise op een complot stuit met mogelijk dodelijke gevolgen. Over een huwelijksreis naar een eiland waar een moordenaar actief is. Inclusief het winnende verhaal van Suzanne Vermeers "Schrijf je eigen vakantiethriller'-schrijfwedstrijd. Ideaal voor op het strand of aan het zwembad.