De dromenweefster – Cristina Caboni RECENSIE

Recensie: De dromenweefster – Cristina Caboni

In haar werk als kledingontwerper raakt Camilla geïnspireerd door de stijl van Maribelle. Als er een connectie lijkt te bestaan met de vrouw die haar heeft opgevoed gaat ze op zoek naar de geschiedenis van Maribelle en haar familie.

Als op de cover van een boek een sticker prijkt met de tekst “voor de lezers van Lucinda Riley”, dan zijn de verwachtingen al hooggespannen voordat de eerste letter van het boek is gelezen. Gelukkig maakt De dromenweefster deze verwachtingen meer dan waar. Het verhaal zit goed in elkaar ondanks de vele verhaallijnen die door elkaar lopen. De twee hoofdlijnen, van Camilla en Caterina, zijn goed te onderscheiden van de levensverhalen van de mensen om hen heen. Er wordt net genoeg informatie over gegeven dat je hun impact op het leven van Camilla en Caterina snapt maar niet teveel zodat het niet interfereert met het hoofdverhaal van De dromenweefster. Het verhaal is origineel en heeft verschillende verrassende wendingen zodat je van begin tot het einde geboeid bent. Wat hierin bijdraagt is het feit dat schrijfster Cristina Caboni alle noodzakelijke informatie in kleine beetjes vrijgeeft gedurende het verhaal.

De verhaallijnen van Camilla en Caterina wisselen elkaar af op momenten dat het in de verhaallijn past. Soms is dat 1 hoofdstuk per keer soms meerdere. Dit zorgt voor een ongedwongen en tegelijk logische verdeling. Om duidelijk te maken dat er gewisseld wordt bij een hoofdstuk staat de naam van de verhaallijn bij het begin van het hoofdstuk. Een leuk detail is dat aan het begin van elk hoofdstuk een stofsoort wordt benoemd en uitgelegd geheel passend bij de achtergrond als kledingontwerper van Camilla en Caterina.

De schrijfstijl van Cristina Caboni is zeer aangenaam en toegankelijk. Hierdoor kost het geen enkele moeite om in het verhaal van De dromenweefster te komen en mee te leven met de personages. Vooral hoofdpersoon Camilla sluit je meteen in je hart en je kunt niet wachten om erachter te komen waarom ze de keuzes heeft gemaakt die ze gemaakt heeft. Los van de zoektocht naar Maribelle maakt ze ook een belangrijke persoonlijke ontwikkeling door waarin ze gemotiveerd wordt door alles wat ze op haar zoektocht meemaakt. En natuurlijk hoop je op een sprookjesachtig einde voor haar.

In De dromenweefster zijn alle elementen voor een heerlijke roman om bij weg te dromen aanwezig: een mysterieus verhaal, een zoektocht naar een familiegeschiedenis en een zoektocht naar persoonlijke antwoorden. En natuurlijk onmisbaar: de liefde. Dit in combinatie met het schrijftalent van Cristina Caboni maakt van De dromenweefster een echte must-read voor liefhebbers van liefdesverhalen met een historische achtergrond. Ook maakt het nieuwsgierig naar de overige boeken van Cristina Caboni en alles wat ze nog gaat schrijven.

De dromenweefster

Cristina Caboni

25 juli 2019

ISBN 9789401610971
    Uitgever Xander
    336 pagina's

Xander

1  2  3  4  5

Camilla heeft als kledingontwerper de ambitie om het perfecte kledingstuk te maken voor haar klanten. Op een dag krijgt ze een jurk te zien van haar overleden tante, die ze nooit gekend heeft. De oogverblindende jurk is gemaakt door de legendarische Maribelle, die bekend stond als "de dromenweefster'. Elk kledingstuk dat zij maakte, was een unieke creatie en ademde het karakter van de drager. Een inspiratiebron voor de jonge Camilla. Ze besluit aan de hand van de jurk op zoek te gaan naar het verhaal van haar tante en dat van Maribelle. Ze weet: Parijs is de plek om haar avontuur te beginnen.
    Hier begint Camilla's onvergetelijke ontdekkingsreis door de romantische, kronkelende straatjes van de stad waar dromen uitkomen.