De ziekte van Weimar - Kees 't hart RECENSIE

Recensie: De ziekte van Weimar - Kees 't hart

Wat als het wel en wee van de schrijver Goethe voor jou een obsessie wordt?

Franeker, 1807. Albert van Huszen is schaakmeester en tevens lid van de ceremoniële commissie. Het is geen gelukkig man: een pietje precies, een denker, piekeraar. Wanneer hij verschillende mensen over de schrijver Goethe hoort spreken, wordt zijn nieuwsgierigheid alsmaar groter. Uiteraard stuurt hij aan op een ontmoeting , maar gaat hem dat wel lukken?

De ziekte van Weimar, een roman van Kees 't Hart, is niet meteen een boek dat je uit de rekken van een boekenwinkel zou plukken. Het heeft een weinig aantrekkelijke titel en naar mijn gevoel ook gewoon een lelijke kaft. Toch is het best wel de moeite waard. De schrijver doet erg zijn best om het onderhoudend te houden, zonder in ellenlange zinnen te vervallen. Het is zo’n boek dat je doet verrassen.

Albert is in al zijn eenvoud en schaamte een karakter dat meteen je sympathie heeft: mede door de humor in zijn persoonlijkheid, en hoe hij angstvallig zijn ‘ziekte’ verborgen wil houden. De scène met de dokter is één van mijn favorieten: het laat de schaamte van die tijd (en waarschijnlijk nog steeds) zien, en tussen de regels door is het natuurlijk overduidelijk dat de dokter het wel door heeft.

Ook de historische context is prima onderbouwd. Het is duidelijk dat Kees 't Hart een nauwkeurige, precieze schrijver is die weet wat hij doet.

Maar… er zijn veel maar’s. De eindeloze gedachtegangen van Albert doen, laten je ongemakkelijk voelen. De lezer hoeft echt alle details van zijn zaadlozing weten, zonder dat het van groot belang is. Uiteraard, het onderwerp is belangrijk - maar De ziekte van Weimar heeft al die details niet nodig. Plaats voor verbeelding is er weinig in deze roman. Vreemd vind ik ook het vele buitenlandse taalgebruik - nu las ik vaak vlug over de stukjes heen. In het Nederlands was het fijner geweest. De ziekte van Weimar is diplomatisch, waagt zich aan geen enkel struikelpunt, alles netjes binnen de lijntjes. Inderdaad, een beetje te braaf.

Ondanks het precies zijn (heeft de schrijver misschien de inspiratie voor de nauwkeurige Albert bij zichzelf gehaald?), is dit een verbazingwekkend lichte roman. Hapklaar, en ideaal voor de Goethefans die eens op een komische wijze in het werk en leven van de beroemde schrijver willen duiken. Het zit vol met fijne weetjes die al de moeite waard zijn op zich. En, het is een oprecht vrolijk en vriendelijk boek, en dat kunnen we in deze donkere tijden wel eens gebruiken, niet?

De ziekte van Weimar

Kees 't Hart

2 juli 2019

ISBN 9789021416694
    Uitgever Querido
    352 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Aan de Hogeschool van Franeker komt in 1807 geld vrij voor de oprichting van een monument ter ere van de nieuwe wetenschap en maatschappij. Albert van Huszen reist met leden van de Franeker Ceremoniële Commissie per koets naar Weimar. Men wil Goethes toestemming om een replica van een van zijn beelden in Franeker op te richten. Maar dan groter en grootser.

De situatie in de Duitse landen is sinds het bewind van Napoleon onoverzichtelijk en in Weimar heerst nog steeds chaos na de Slag bij Jena van 1806. Bovendien verdringen zich tientallen andere bezoekers voor Goethes huis; iedereen wil op audiëntie bij de grote schrijver en wetenschapper. Hij laat zich zelden zien. De tijd dringt als Albert erin slaagt hem te spreken.