Een tuin vol geheimen - Kelly Doust RECENSIE

Recensie: Een tuin vol geheimen - Kelly Doust

Wanneer het modemerk van Sylvie failliet gaat, vlucht Sylvie Dearlove uit haar woonplaats New York terug naar haar roots. Dit is het grote landhuis van haar familie in Engeland. Het huis is erg vervallen en haar excentrieke overgrootmoeder is niet meer helemaal gezond. Dus is er besloten om het huis en de tuin op te knappen en te verkopen. Als Sylvie aan de slag gaat met de enorme klus om het huis schoon te maken, stuit zij op een aantal geheimen die niet alleen haar leven veranderen.

Een tuin vol geheimen wordt vergeleken met de boeken van Lucinda Riley. Dus vol verwachting begon ik aan dit boek en ik was wat teleurgesteld dat het me wat moeite kostte om in het verhaal te komen. Het verhaal begint met een aantal losstaande nieuwsberichten die dan nog vrij nietszeggend zijn en je begrijpt als lezer ook nog niet helemaal wat je nu aan het lezen bent. Eerlijk gezegd onthoud je nu ook niet helemaal wat je gelezen hebt en wat je met deze informatie moet. De nieuwsberichten voegen dan ook niet veel toe en hadden prima weggelaten kunnen worden.

Het verhaal begint daarna met de vlucht van Sylvie, weg van haar leven. Ze klopt aan bij Penny – een eigenaardig en chaotisch type – die haar gelijk meeneemt en voor afleiding zorgt. Als lezer is het lastig om een band te voelen met een van deze twee personages. Ze zijn beide wat vlak en je krijgt hun emoties niet mee.

Het verhaal op zich is wel leuk om te lezen, maar doet je denken aan een huis-, tuin- en keukenromannetje. Prima ter ontspanning, maar als je het boek vergelijkt met de boeken van Riley, moet dit ook wel kloppen. En dat doet het niet. Dus de tekst op de kaft schept iets te hoge verwachtingen en kan hier zeker niet aan voldoen.

Wat wel overeenkomt is dat Kelly Doust gebruik maakt van verschillende verhaallijnen en heen en weer springt van het heden naar het verleden in Een tuin vol geheimen. In het verleden komen de gebeurtenissen van de Tweede Wereldoorlog aan het licht. Erg interessant om te lezen. Het gaat hier over het verleden van Londen en Engeland in de tijd van de oorlog. Een vrij onbelicht onderwerp.

De personages en het verhaal raken je niet voldoende om je mee te nemen in het verhaal van Kelly Doust en dat is jammer. Het wordt nu een leuk, weg te lezen romannetje, maar de verwachting om Lucinda Riley te evenaren komt Een tuin vol geheimen zeker niet na.

Een tuin vol geheimen

1  2  3  4  5

Als haar modemerk failliet gaat, ziet ontwerpster Sylvie Dearlove zich gedwongen van het hippe New York terug te verhuizen naar haar familielandhuis in Engeland. Het huis van dit oude, adellijke geslacht is vervallen en ook met haar excentrieke overgrootmoeder gaat het niet goed. De familie heeft besloten het landhuis en de bijbehorende tuin op te knappen om het te kunnen verkopen. Wanneer haar ouders Sylvie vragen de zolder op te ruimen, stuit ze op twee familiegeheimen die haar verleden, heden en toekomst op zijn kop zetten.
    Het verhaal van de Dearloves strekt zich uit vanaf de tijd
    van koning Edward via de Tweede Wereldoorlog naar het hedendaagse London. Vijf sterke vrouwen tonen de verwoestende werking van geheimen en de kracht van familiebanden.