Tien vragen aan mijn vader - Evelien Feltzer RECENSIE

Recensie: Tien vragen aan mijn vader - Evelien Feltzer

Lou krijgt op haar twaalfde verjaardag wel een heel bijzonder cadeau! Namelijk een kaart van haar vader die een sappenbar heeft in Spanje. Ook zit er een ticket bij. Hij wil haar graag ontmoeten. Ze heeft haar vader nog nooit gezien. Deze kaart komt voor Lou op het juist moment, want ze wil dolgraag (even) weg uit Nederland. Ze heeft iets vreselijks gedaan op school. Ze is die blikken van haar klasgenoten zat. Ze stapt met haar twee moeders op het vliegtuig. Ze leert in Spanje haar vader kennen. Het wordt een onvergetelijke zomer.

Een meisje dat twee moeders heeft in plaats van één is uniek. In de meeste boeken heeft een meisje of jongen ‘gewoon’ een vader en een moeder. Het leuke van dit verhaal is dat er ook eerlijk in het boek naar voren komt dat sommige situaties daardoor een beetje gek zijn. Zoals bijvoorbeeld de vraag: ‘Waarom noem je je ene moeder mam en je andere moeder gewoon Dees?’ Verder wordt de relatie tussen de twee moeders heel realistisch neergezet.

De omslag van Tien vragen aan mijn vader is hip en vrolijk. Deze omslag is gemaakt door Barbara van Ruyven. Hij past goed bij het zomerse tintje dat het verhaal heeft. Ook past de titel goed bij het verhaal. Lou heeft namelijk van tevoren tien vragen bedacht die ze gaat stellen aan haar vader. De titel is dus duidelijk en heel toepasselijk.

De schrijfstijl van het verhaal past heel goed bij de doelgroep. Ook is het heel realistisch geschreven. Je hebt het idee alsof je zelf ook in Spanje bent. Alsof je met Lou en haar twee moeders mee bent gegaan. Er komen ook dingen in het boek voor waar we ons allemaal wel in zullen herkennen. Wat dacht je van iets stoms doen waar je achteraf ontzettend veel spijt van hebt. Of heel boos zijn omdat je je gevoelens al zo lang hebt weggestopt? Wat is het dan ontzettend belangrijk dat je lieve mensen om je heen hebt. En dat je je mag realiseren dat je een tweede kans verdient. Net als Lou.

Eerder schreef Feltzer haar eerste kinderboek: Waterwatjes. Dit boek kwam uit in 2017. Tien vragen aan mijn vader is haar tweede kinderboek. Feltzer heeft altijd al van schrijven gehouden. Ze heeft de theaterdocentenopleiding gevolgd en genoot van het regisseren, acteren en lesgeven. Ook genoot ze van het schrijven van stukken. Op een dag besloot ze een kinderboek te gaan schrijven. Een goede keus als je het mij vraagt.

Tien vragen aan mijn vader krijgt de volle vijf hartjes. Het verhaal is hip, vrolijk en bijzonder. Zelfs als je al lang de twaalf gepasseerd bent, is het een leuk boek om te lezen. Elke keer gebeuren er weer nieuwe dingen waardoor je nieuwsgierigheid geprikkeld blijft. Vanaf begin tot het eind blijf je geboeid.

Tien vragen aan mijn vader

1  2  3  4  5

Lou krijgt op haar twaalfde verjaardag geen fiets, maar een vader cadeau. Ze heeft hem nog nooit ontmoet, maar nu heeft hij haar een kaart en een ticket gestuurd, met de uitnodiging om naar Tarifa, in het zuiden van Spanje, te komen. Jaren geleden was hij de beste kitesurfer van de wereld. Nu runt hij daar een sappenbar. Die uitnodiging komt voor Lou precies op het goede moment. Ze heeft op school iets verschrikkelijks gedaan waar ze mee worstelt en ze wil dolgraag even ontsnappen aan haar schuldgevoel.

Gewapend met een lijst met vragen die ze haar vader wil stellen – Wat heb je de afgelopen twaalf jaar gedaan? Heb ik nog broers of zussen? Ben je ergens bang voor? Wat maakt je het gelukkigst? – reizen Lou en haar twee moeders naar Zuid-Spanje. Onder de Spaanse zon leert Lou haar vader kennen, krijgt ze kitesurfles, wordt ze voor het eerst verliefd én ontdekt ze dat iedereen een tweede kans verdient – ook zij.

Tien vragen aan mijn vader is een ontroerend coming of age-verhaal over familie, zelfvertrouwen en tweede kansen, tegen de zonnige setting van Zuid-Spanje.