Die zomer met Jente - Enne Koens RECENSIE

Recensie: Die zomer met Jente - Enne Koens

Marie verhuist tegen haar zin naar een nieuwbouwwijk. Een wijk waar alles nog moet gebeuren en alleen nog maar grijze blokken als huizen staan. Marie heeft Zoë achter moeten laten, haar beste vriendin, maar op haar eerste dag leert ze al een nieuw meisje kennen: Jente. Jente is heel erg anders dan Zoë en Marie vraagt zich af of ze dit kan maken tegenover Zoë. De hele zomer lang spelen en ravotten ze samen, maar soms is Jente driftig en gemeen. Naarmate de zomer vordert, wordt de vriendschap tussen Jente en Marie steeds grimmiger en begint Marie te twijfelen.

Enne Koens krijgt grote complimenten voor haar schrijfstijl en zorgvuldige keuzes voor de locaties van het boek. De zorg en aandacht spatten van het boek af. Enne Koens heeft goed en lang nagedacht over de locaties in dit boek want alles lijkt precies te kloppen. De Vinex-wijk, de zanderige wijk en de polder hebben allemaal hun eigen functie in dit fijne zomerboek. Ook de schrijfstijl van Koens in Die zomer met Jente is uitstekend. Een frisse taal die aansluit bij het zomerse thema. Ze wisselt mooi af met lange en korte zinnen en de gekke straatnamen zijn een leuk detail. Ook het tempo is precies juist voor een voorleesboek en aangezien het zo verbeeldingsvol is verteld, is het boek goed te volgen als je alleen luistert.

In dit erg korte boek heeft Enne Koens toch de vriendschappen en de problemen van Marie duidelijk kunnen maken. Het boek geeft heel duidelijk aan dat Marie Zoë erg mist en dat ze haar vriendschappen begint te vergelijken. De vriendschap tussen haar en Jente wordt steeds grimmiger en Jente wordt steeds gemener. Marie heeft moeite haar grenzen te stellen, maar Jente denkt daar niet over na. Koens beschrijft nu vooral de grenzen van een vriendschap. Wat is een vriendschap waard als de een zo onberekenbaar en overheersend is? Enne Koens laat daar ook de aantrekkelijke kanten van zien; er gebeurt tenminste wat en Marie vindt het spannend. Niemand kan dit beter beschrijven dan Enne Koens en dit zijn waardevolle lessen voor jonge lezers.

Een klein minpunt van Die zomer met Jente zijn de gedichten die elk hoofdstuk starten. Op het begin van het boek zijn de gedichten nog mooi en voegen ze echt nog iets toe, maar naarmate het boek vordert, verliezen de gedichten hun kracht en worden ze overbodig. Het zou leuker zijn geweest als ze maar een paar keer gedichten had toegevoegd in dit boek en niet niet in elk hoofdstuk.

Die zomer met Jente is een aanrader voor alle jonge kinderen om zelf te lezen of samen met een ouder. Het boek is zomers en fris, maar tegelijkertijd leren de lezers over vriendschappen en dat niet elke vriendschap hetzelfde hoeft te zijn. Dit lijkt me een erg goede les voor jonge kinderen. Enne Koens schrijfstijl past perfect bij het thema van het boek en ook het omslag is erg goed vormgegeven. Een uitstekend boek voor elke zomer! Ik kijk uit naar haar andere boeken.

Die zomer met Jente

1  2  3  4  5

In Die zomer met Jente geeft Enne Koens (auteur van o.a. Sammie en opa en Ik ben Vincent en ik ben niet bang) een sfeervol en raak portret van een vriendschap tussen twee opgroeiende meisjes. Marie verhuist tegen haar zin naar een nieuwbouwwijk. Ze laat Zoë, haar BB en BZ (Beste Buurmeisje en Bijna Zus) achter, maar maakt op haar eerste dag in de polder al een nieuwe vriendin: Jente. Er volgt een zomer waarin ze elke dag zwemmen, logeren, jongens bespioneren, opgroeien. Met Jente zijn de dagen vol avontuur, maar soms is ze ineens driftig, en af en toe zelfs gemeen. Naarmate de zomer vordert, begint er iets te wringen bij Marie. Moet je elkaar altijd kunnen vertrouwen, zoals ze Zoë vertrouwde, of kan vriendschap ook heel anders zijn? In 2017 kreeg Enne Koens de Charlotte Köhler Stipendium uitgereikt vanwege de kwaliteit en veelzijdigheid van haar werk. Haar veelgeprezen jeugdroman Sammie en opa is bekroond met een Vlag & Wimpel. Hotel Bonbien werd genomineerd voor de Boekenleeuw 2016 en de Vlaamse Kinder- en Jeugdjury. Ik ben Vincent en ik ben niet bang was een van de kerntitels van de Kinderboekenweek 2018. "Enne Koens schrijft het op in zorgvuldige zinnen, raak en invoelbaar.' Het Parool