Een handvol geluk - Santa Montefiore RECENSIE

Recensie: Een handvol geluk - Santa Montefiore

Een handvol geluk van Santa Montefiore is een boek met verschillende verhalen die allen een eigen begin en einde hebben. Het boek gaat over mensen die allemaal op een andere manier met verlies te maken hebben en hoe zij hiermee omgaan. Verlies van een geliefde, verlies van de liefde, verlies van familie en verlies van een passie. Ook komen thema’s als liefde, trouw en ontrouw aan bod. Het verhaal Het gouden licht is geschreven voor alle moeders en De witte duif is opgedragen aan haar lezers in België en Nederland: “Jullie waren de eersten bij wie mijn boeken een warm onthaal vonden. Daar ben ik oprecht dankbaar voor.”

Bij het lezen van het eerste verhaal merk je dat de schrijfster gelijk de spanning opbouwt. Er spelen zich onverwachte gebeurtenissen af door onverwachts gedrag van de personages. Hierdoor doen de wendingen in het verhaal denken aan sprookjes: gekleurd met een magisch tintje. Tegen het einde van het boek worden de verhalen voorspelbaarder. Wellicht doordat je als lezer haar schrijfstijl en fictieve wereld begint te begrijpen. Dit is jammer, maar neemt niet weg dat de verhalen nog wel kunnen verrassen.

De plekken waar de verhalen in Een handvol geluk zich afspelen worden uitgesproken beschreven en spelen een grote rol in de verhalen. Vaak zijn het wonderlijke paradijzen met veel natuur of plekken die gebonden zijn aan een herinnering. Montefiore schrijft naar de verbeelding en gebruikt in haar schrijfstijl veel personificatie. Hierdoor kun je de bestemming helemaal voor je zien en ben je voor een moment op die plek aanwezig. Je voelt de sfeer van het verhaal. Ze beschrijft de natuur zoals in deze quote uit haar boek te lezen is: “De wonderen van de natuur schuilen in wat je voelt, in wat je hoort, in wat je met je zintuigen registreert.”

Het grootste deel van het boek bestaat uit verhalen van één hoofdstuk lang, die uit iets meer of minder dan 10 pagina’s bestaat. Twee verhalen uit het boek bestaan uit meerdere hoofdstukken en zijn erg ontroerend. Alhoewel het aantal hoofdstukken bij twee verhalen verschillend is, is de vertelde tijd niet langer in de verhalen die bestaan uit meerdere pagina’s. Je leert de personages wel beter kennen in de langere verhalen, omdat je hier meer leest en dus ook meer te weten komt over het karakter van de personages.

In de verhalen van Een handvol geluk zijn er een aantal overeenkomsten te vinden tussen de verhalen zelf. Onderwerpen van de verhalen komen overeen, zoals de relatie van de personages met kunst en het schrijverschap en er spelen veel verhalen zich af in Engeland. Dit komt overeen met de afkomst en woonplaats van Santa Montefiore, die zelf in Londen woont.

Montefiore raakt je met haar verhalen die een mix zijn van romantiek en drama met een serieuze ondertoon. Een boek om mee te nemen op vakantie of om voor het slapen gaan al bij weg te dromen. Door de fijne korte verhalen in Een handvol geluk kun je niet stoppen met lezen: nog een verhaal, nog één, nog ééntje dan..

Een handvol geluk

1  2  3  4  5

Sinds haar succesvolle en nog steeds regelmatig herdrukte debuut Onder de ombu-boom schreef Santa Montefiore steevast een boek per jaar. Met haar perfecte mix van romantiek en drama, in settings om bij weg te dromen, veroverde ze wereldwijd de harten van miljoenen lezeressen. Daarnaast schreef ze ook tal van korte verhalen. Sommige daarvan werden gepubliceerd in tijdschriften, en bij Boekerij verschenen twee kleine bundeltjes en de novelle Het gouden licht, die Santa speciaal schreef voor de Nederlandse markt.