De verdwenen stad - Camilla Sten RECENSIE

Recensie: De verdwenen stad - Camilla Sten

Silvertjärn in Zweden werd 'de verdwenen stad' toen 60 jaar geleden alle inwoners plots verdwenen. Niemand kwam er ooit achter wat er gebeurd is. Alice is echter vastbesloten om dit te veranderen. Zij had familie in Silvertjärn en hoorde de mysterieuze verhalen van haar oma. Ze zoekt een kleine groep bij elkaar om de stad te bezoeken en een documentaire te maken over het mysterie. Zo hoopt ze erachter te komen wat er jaren geleden met haar familie gebeurde. Maar er schuilen donkere geheimen in de Zweedse stad en daar komt de groep al snel achter na enkele vreemde gebeurtenissen.

Camilla Sten wordt ook wel de Zweedse Stephen King genoemd, dit schept natuurlijk hoge verwachtingen voor haar thriller De verdwenen stad. De sfeer in het boek zit al snel goed. Silvertjärn schept onmiddellijk een onbehaaglijk gevoel doordat de stad al 60 jaar volledig verlaten is. Camilla Sten kan goed omschrijven hoe het moet voelen om door deze lege straten te wandelen en een verlaten dorpsplein te zien waar zich ooit iets gruwelijks afspeelde. Al snel krijg je koude rillingen van het verhaal, ook al komen de echt spannende gebeurtenissen pas later aan bod.

De verdwenen stad speelt zich grotendeels af in het heden, met afwisselend ook enkele hoofdstukken uit het verleden. In het heden gaat de groep van Alice op zoek naar informatie over wat zich jaren geleden afspeelde. Ze proberen vooral beelden te maken voor de start van hun documentaire. Al snel krijgen ze echter met de nodige pech te kampen. Het verhaal gaat hier een hele tijd op door, waardoor je wel wat op je honger blijft zitten over wat er zich 60 jaar geleden afspeelde. Soms wordt hierover wat karige informatie gegeven in een hoofdstuk over het verleden, waarin je vooral de voorouders van Alice beter leert kennen.

De hoofdstukken zijn kort en bouwen de spanning mooi op, wat ervoor zorgt dat je graag snel wilt doorlezen. De schrijfstijl is ook heel aangenaam en het boek leest dus behoorlijk vlot. Al zijn de gebeurtenissen spannend en wacht je vol ongeduld op antwoorden, toch krijg je weinig voeling met de personages. Het is moeilijk om de motieven van iedereen in de groep te begrijpen. Alle personages zijn op een bepaalde manier met elkaar verbonden en beetje bij beetje krijg je hier meer informatie over. Toch grijpt dit niet zo aan als de auteur waarschijnlijk bedoelde. Er gebeuren door het verhaal heen enkele vreselijke dingen met de groep, maar het is moeilijk om hun pijn echt te voelen.

Waar Camilla Sten zeker wel in slaagt in De verdwenen stad is het opbouwen van spanning. Steeds weer bekruipt je een angstig gevoel tijdens het lezen en je wilt zo graag weten welk vreselijk drama zich ooit in de stad afspeelde. Een tijdlang lijkt het echter dat de gebeurtenissen in het heden en verleden zich volledig naast elkaar afspelen. Dat een echte ontknoping zelfs zou uitblijven. Dat is gelukkig niet het geval. Wanneer het boek uit is heb je een antwoord op alle vragen over het grote mysterie van De verdwenen stad.

Dit boek is een spannend en donker verhaal. De spanning in de korte hoofdstukken en de vlotte schrijfstijl zorgen ervoor dat het heel snel leest. De personages zelf geven echter weinig diepgang waardoor het verhaal toch iets minder beklijvend is. De verdwenen stad is niet even sterk als Stephen King, maar komt wel al dicht in de buurt.

De verdwenen stad

1  2  3  4  5

Een klein Zweeds dorp in de jaren vijftig komt groot in het nieuws als de hele populatie van de stad zonder één aanwijzing verdwijnt. Het mysterie wordt niet opgelost en al snel raakt de gebeurtenis in vergetelheid.
    Alice groeit op met een fascinatie voor deze wonderlijke gebeurtenis uit het verleden. Haar grootmoeder heeft haar het verhaal verteld. Zij verloor haar hele familie tijdens deze onverklaarbare verdwijning.
    Als Alice volwassen is, verzamelt ze een groep vrienden met wie ze een documentaire over dit fenomeen wil maken. Met als doel: voor eens en altijd uitzoeken wat er echt is gebeurd. De groep vrienden is de eerste in vijftig jaar die deze vreemde "dodenstad' bezoekt. Al beginnen ze daaraan te twijfelen als zeer eenmaal zijn.