Onder mijn huid - Marijke Verhoeven RECENSIE

Recensie: Onder mijn huid - Marijke Verhoeven

In Onder mijn huid wordt het turbulente leven van de alleenstaande moeder Julia Kroonenberg beschreven. Samen met haar dochter Laura woont zij in een Drents dorp en gaat ze dagelijks naar haar uitdagende baan op het circuit van Assen. Haar leven verloopt relatief rustig tot ze de knappe zakenman Mike ontmoet. Julia stort zich in een ontluikende affaire en vanaf dat moment verandert alles: Julia wordt meegezogen in de wereld van criminaliteit, bedrog, bedreigingen en angst waar geen einde aan lijkt te komen.

Marijke Verhoeven heeft met Onder mijn huid een romantische thriller geschreven waarmee ze zich onderscheidt in het genre. In tegenstelling tot sommige andere thrillers waar het verhaal vanaf een bepaald punt in het boek voorspelbaar wordt, is de afloop van dit verhaal tot het laatste moment onduidelijk. Door de ingrijpende gebeurtenissen in het leven van het hoofdpersonage, welke elkaar snel op volgen, blijft het verhaal constant boeien. Een risico van deze manier van schrijven is dat de lezer het verhaal niet meer goed zou kunnen volgen, maar Marijke Verhoeven waakt hier voor door een duidelijke en overzichtelijke uiteenzetting.

Het verhaal is in principe geschreven vanuit het perspectief van Julia. Doordat de lezer een gedetailleerd inkijkje in haar gedachten en gevoelens krijgt, begrijpt de lezer bepaalde keuzes en beweegredenen beter. Door haar onuitputtelijke vertrouwen in de mensen uit haar omgeving blijft het voor de lezer spannend na te gaan wie nu slecht is voor Julia.

Met de incidentele uitstapjes naar de belevingswereld van de 'slechteriken' wordt de spanning zo nu en dan opgevoerd. De dreiging komt daarmee geregeld tot een climax, waarna Marijke Verhoeven deze weer laat afnemen door de hedendaagse gebeurtenissen uit Julia's leven te beschrijven. Toch is de lezer hiermee even wakker gemaakt en neemt het wantrouwen toe.

Julia’s drang naar de liefde voor haar en haar dochter is een rode draad in het verhaal en maakt haar kwetsbaar. Deze wens staat in schril contrast met het wereldje waar ze in getrokken wordt. Door de mix van romantiek en criminaliteit wordt de lezer heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees voor Julia’s toekomst.

Al met al kan Onder mijn huid niet ontbreken in de boekenkast van de echte crime-liefhebbers. De spanning is tot het dankwoord voelbaar op elke bladzijde wat maakt dat het boek moeilijk weg te leggen is. Gegarandeerd een paar uur lezen op het puntje van de stoel dus!

Onder mijn huid

1  2  3  4  5

Alleenstaande moeder Julia Kroonenberg verliest zichzelf in een onstuimige affaire met de charmante Mike Farrell, tot ze ontdekt dat hij zich bezighoudt met duistere zaken. Wanneer Mike op mysterieuze wijze verdwijnt, gaat Julia samen met Mike's broer Connor naar hem op zoek. Een zoektocht waarbij ze haar eigen leven in gevaar brengt...