De Ashford-affaire - Lauren Willig RECENSIE

Recensie: De Ashford-affaire - Lauren Willig

In De Ashford-affaire volgen we 2 perspectieven: die van oma Addie en die van kleindochter Clementine. Clementine, of Clemmie zoals ze wordt genoemd, wordt opgeslokt door haar werk en heeft weinig tijd voor andere dingen. Ondertussen gaat oma Addie’s gezondheid steeds verder achteruit. Nadat een tante iets laat vallen over oma Addie’s verleden, komt Clemmie erachter dat ze haar oma eigenlijk helemaal niet zo goed kent en begint te wroeten in haar oma’s verleden.

De Ashford-affaire van Lauren Willig is een intrigerend boek. In het begin krijg je een stukje uit oma Addie’s geschiedenis te lezen, wat vervolgens gelijk voor vragen en verrassingen zorgt. Dat stukje speelt zich namelijk af in het leven van een jong volwassen Addie, maar in plaats van vanuit die tijdlijn verder te gaan, lees je eerst in het heden over Clemmie’s leven en in het verleden over oma Addie’s jeugd en hoe ze opgroeit. En de puzzelstukjes die het eerste hoofdstuk geeft blijken daar niet naadloos op aan te sluiten. Dit zorgt ervoor dat je verder wilt lezen om te ontdekken hoe Addie op dat punt kwam.

Heden en verleden wisselen elkaar dus af. Dat kan warrig worden, maar Lauren Willig heeft dit heel goed gedaan en het verhaal is prima te volgen. Bovendien staat de datum bovenaan elk stukje bij een wisseling.

De Ashford-affaire heeft een interessant plot en mooi einde, al blijf je wel met enkele vragen zitten. Het tempo is prettig, maar naar het einde toe lijkt het tempo wat omhoog te worden geschroefd wat het verleden betreft. En dat is jammer, want juist het verleden vormt het meest interessante deel van het boek. Het tijdperk, de sfeer en de setting zijn erg boeiend en goed uitgewerkt. Daarnaast is Addie een interessant personage. Dat komt door haar jeugd en het tijdperk waarin ze opgroeit, maar ook door haar karakter. Ze is vriendelijk en loyaal, maar ze blijkt ook erg goed te zijn in het houden van geheimen…

Clemmie is volledig opgeslokt door haar werk en heeft weinig tijd voor andere dingen of de mensen in haar leven. Ze wil partner worden bij het bedrijf waar ze werkt en naar dat doel heeft ze haar hele carrière toe gewerkt. Ze is slim en ontzettend gedreven, maar komt daardoor soms wel een beetje egoïstisch over.

Je leest ook stukjes vanuit Bea. Hoewel deze stukjes interessant zijn, is Bea vrij voorspelbaar. De band die ze met Addie heeft is sterk, maar krijgt veel te verduren. Het is één van de mooiste en meest interessante aspecten van het verhaal.

Kortom: De Ashford-affaire is een heerlijk boek, dat zich afspeelt in een boeiend tijdperk. Hierdoor en door de personages springen vooral de gedeeltes die zich in het verleden afspelen er uit. Lauren Willig heeft een fijne schrijfstijl. Je wilt blijven lezen en ontdekken welke intriges zich hebben afgespeeld op Ashford. Naar het einde toe heeft het boek wel een hoger tempo en dat is jammer. Maar misschien is dat juist ook wel een compliment, omdat het verleden zo boeiend is dat ik er graag meer van had gelezen. Ik geef het boek 4 hartjes.

Recensie: De Ashord-affaire - Lauren Willig

De Ashford-affaire

1  2  3  4  5

Als advocaat in een groot bedrijf in Manhattan heeft Clementine Evans bijna alles bereikt wat ze wilde. Maar haar lange uren hebben hun tol geëist: een verbroken verloving en single op 34-jarige leeftijd. Wanneer haar familie bijeenkomt voor de 99e verjaardag van haar grootmoeder Addie, laat een familielid iets vallen over een lang verborgen familiegeheim. Clementine begint een zoektocht die alles zou kunnen veranderen…
    Addie groeide op in het Engelse landhuis Ashford Park aan het begin van de 20e eeuw. Na het overlijden van haar ouders kwam ze terecht bij haar aristocratische tante en oom. Hier werd ze grootgebracht samen met haar mooie en extroverte nichtje Bea. Hoewel ze als dag en nacht verschillen, zijn Addie en Bea closer dan zussen tegen de achtergrond van de Eerste Wereldoorlog. Maar als Addie enkele jaren later in Nairobi arriveert om bij Bea en haar man te verblijven, blijkt er iets gebeurd te zijn dat de vrouwen niet met elkaar kunnen delen. Hun sterke band wordt hevig op de proef gesteld.