Stranger Things: Verwante geesten - Gwenda Bond RECENSIE

Recensie: Stranger Things: Verwante geesten - Gwenda Bond

In Verwante geesten van Gwenda Bond volgen we de jonge Terry Ives. Ze beseft dat de wereld aan het veranderen is en wil ontzettend graag deel uitmaken van het grotere geheel. Daarom meldt ze zich aan bij een overheidsexperiment in het stadje Hawkins. Hier ontmoet ze Dr. Brenner en de andere deelnemers. Terry is een nieuwsgierig meisje en doet er alles aan om erachter te komen wat er precies aan de hand is en waar de experimenten voor dienen. Helaas kan ze dit niet alleen en heeft ze de hulp van anderen nodig…

Verwante geesten van Gwenda Bond is een prequel op de populaire serie Stranger Things op Netflix. Helaas weet dit boek niet helemaal dezelfde duistere, enge sfeer vast te pakken als de serie! Het is net even iets minder spannend en mysterieus. Toch is Verwante geesten zeker een vermakelijk boek om te lezen, vooral als je iets meer te weten wil komen over wat er is gebeurt voordat wij kennismaakten met het stadje Hawkins in Stranger Things.

Gwenda Bond zorgt ervoor dat de lezer duidelijk weet in welke tijdsperiode Verwante geesten zich afspeelt, namelijk eind jaren 60/begin jaren 70. Er komen allemaal historische gebeurtenissen voorbij in het verhaal, zoals de oorlog in Vietnam en de eerste man op de maan. Doordat de feiten kloppen, weet het boek toch wel een beetje onder de huid van de lezer te kruipen! Het verhaal wordt er namelijk realistisch door.

“Ze had nooit volgens burgerlijke maatstaven geleefd en had dan ook altijd honderden vragen over van alles en nog wat. Haar vader had haar geleerd altijd opmerkzaam te zijn; ze wilde geen gelegenheid voorbij laten gaan om iets te doen wat er echt toe deed.” - p. 21

Verwante geesten draait vooral om Terry Ives en het grootste gedeelte van het verhaal wordt dan ook vanuit haar perspectief verteld (af en toe lees je het verhaal vanuit de andere personages). Je leert Terry dan ook het beste kennen, de overige personages blijven een klein beetje oppervlakkig. Gelukkig is dit verder niet heel erg storend, maar het verhaal was toch net iets meer de diepte in gegaan als ook deze personages een sterker achtergrondverhaal hadden gekregen.

De schrijfstijl van Gwenda Bond is vlot en vrij simpel. Verwante geesten is dus zeker een boek dat gewoon lekker wegleest en niet ingewikkeld in elkaar zit. Zoals ik net al zei is Verwante geesten dus net even iets minder spannend dan de serie Stranger Things. De lezer wordt niet echt verrast en daardoor kabbelt het verhaal rustig voort. Dit neemt niet weg dat Gwenda Bond sommige scènes wel een beetje spannend wist te maken, zeker als er geëxperimenteerd werd. Tijdens de experimenten kon er natuurlijk van alles fout gaan! Dit waren de momenten waarop je echt wel door wilde lezen.

De lezers die Stranger Things hebben gezien, zullen Verwante geesten van Gwenda Bond zeker kunnen waarderen. Er wordt af en toe naar de serie verwezen en je zal dan ook een aantal personages herkennen, zoals Terry en Dr. Brenner! En omdat je meer over het verleden van Hawkins te weten komt, is Verwante geesten zeker een fijne toevoeging aan de serie!

Verwante geesten

1  2  3  4  5

De wereld is aan het veranderen en Terry Ives wil meer dan alleen toekijken. Wanneer ze hoort over een overheidsexperiment in het kleine stadje Hawkins, meldt ze zich aan als proefpersoon voor een project met codenaam MKULTRA. Onopvallende busjes, een afgelegen lab in de bossen... en een mysterie dat de jonge, rusteloze Terry wil ontrafelen. Maar achter de muren van het lab - en achter de indringende blik van dr. Martin Brenner - schuilt een complot dat groter is dan Terry had kunnen bedenken. Om dat te onthullen heeft ze de hulp nodig van een meisje dat geen naam heeft, maar een nummer: 008.