De escaperoom - Megan Goldin RECENSIE

Recensie: De escaperoom – Megan Goldin

De hype van de escaperooms vinden we vandaag de dag overal terug, zelfs in boeken blijkt nu. De escaperoom is het razend spannende debuut van de Australische Megan Goldin. Ze werkte als journaliste en als oorlogscorrespondente voor ABC en Reuters en was gespecialiseerd in internationaal terrorisme. Haar onderzoek en ervaring hebben haar zeker een voedingsbodem bezorgd tot het schrijven van thrillers.

In de proloog van De escaperoom wordt de lezer al onmiddellijk geconfronteerd met het einde van het boek, een boek dat zich de helft van de tijd afspeelt in een lift. Vier Wallstreet-hotshots kregen immers een (dwingende) uitnodiging tot een teambuildingactiviteit. Ze stappen alle vier de lift in van een verlaten gebouw op een werf. Zodra de deuren van de lift dichtschuiven, licht hun opdracht op in het schermpje: ‘Jullie doel is eenvoudig. Er levend uitkomen.’ In vijftig relatief korte hoofdstukken ontwikkelt Megan Goldin haar verhaal. Alternerend kiest ze voor een hoofdstuk in de lift en een hoofdstuk over haar protagoniste Sara Hall. Goldin slaagt erin om een voorspelbaar verhaal om te draaien in een onvergetelijke rollercoaster van gebeurtenissen en emoties. De vier in de lift zijn verstijfd van angst, nu eens hopeloos, dan weer woedend. Oude koeien worden uit de sloot gehaald, bedreigingen en bekentenissen komen boven en allen staan ze elkaar naar het leven, maar ze willen koste wat het kost uit de escaperoom geraken.

Goldin werkt het contrast tussen de financiële toppers en Wallstreet-groentje Sara Hall op een verbluffende manier uit. De tegenstellingen kunnen niet groter zijn. Sara Hall gaf haar medicijnenstudies op voor een lucratievere job, zodat ze de kosten voor haar zieke vader kan betalen. Ze komt uit een arbeidersgezin, maar wordt natuurlijk ook aangetrokken door de gouden pot aan het eind van de regenboog. Niet alleen de tegenstelling arm-rijk komt aan bod in deze thriller, ook het contrast tussen mannen en vrouwen aan de top wordt onderhuids aangeklaagd. Het feit dat een zwangerschap het eind van een carrière inleidt, of dat topvrouwen steeds lagere bonussen krijgen dan de minder presterende mannen, die er geen geheim van maken meer bezig te zijn in de striptenten dan met hun werk. Toch heeft de hele carrièrewereld één ding gemeen: de verlokking van het geld. De vele uren werk nemen ze er dan maar bij. Op die manier schetst Goldin op een realistische manier de harde financiële wereld, maar geeft ze er ook ongeremd kritiek op.

De afwisseling tussen de korte hoofdstukken werkt zeer goed. Aan het einde van elk stukje zorgt een kleine cliffhanger ervoor dat De escaperoom niet aan de kant geschoven kan worden. Deze manier van schrijven bewerkstelligt ongetwijfeld het snelle tempo en de constante dreiging en spanning in het boek. Enige vorm van kritiek is dat Goldin misschien nog kan schaven aan haar taal. De beeldspraak is nogal clichématig, maar dat vergeven we haar. Als ze dezelfde spanning aanhoudt in haar volgende boeken, dan is er een topthrillerauteur geboren!

Recensie: De escaperoom – Megan Goldin

De escaperoom

1  2  3  4  5

Welkom in de escaperoom. De opdracht is simpel: kom er levend uit.
    De escaperoom van Megan Goldin is een huiveringwekkende thriller over misleiding en wraak, voor de fans van Het vorige meisje en De vrouw in suite 10.

In de lucratieve wereld van Wall Street zijn Vincent, Jules, Sylvie en Sam ultieme carrièrejagers. Hun leven staat in het teken van meedogenloze ambitie, miljardendeals en buitensporige luxe. Wanneer de vier vast komen te zitten in een escaperoomlift gaat het verschrikkelijk mis. Ze worden gedwongen hun onderlinge wedijver opzij te zetten en gezamenlijk opdrachten uit te voeren om vrij te komen. Naarmate deze onheilspellender worden en er duistere geheimen bloot komen te liggen, wordt de stemming grimmiger. Als ze willen overleven, moeten ze een laatste raadsel oplossen: wie van hen is een moordenaar?