De bubbel - Sanne Kanis RECENSIE

Recensie: De bubbel - Sanne Kanis

Anna verhuist in De Bubbel haar hele hebben en houwen naar London, waar ze bij het opstartende techbedrijf ImageBuilders gaat werken als marketingmanager. Met Hollandse nuchterheid begint ze aan haar nieuwe baan, maar ze merkt al snel dat alleen de juiste competenties hebben niet genoeg is om zich te redden in het wereldje van tech. Omringd door seksuele intimidatie, burn-outs, fraude en targets die behaald moeten worden, heeft Anna moeite zich staande te houden. Lukt het haar zichzelf te blijven en haar baan te overleven?

Met haar debuutroman neemt Sanne Kanis je in De Bubbel niet alleen mee in de wereld van techbedrijven, maar ook in hoe Anna hier mee omgaat en haar weg probeert te vinden. Doordat Kanis in het verleden zelf in de tech- en marketingbusiness heeft gezeten bij grote namen als Google en Spotify weet ze je de inside van alles op een natuurlijke manier mee te geven. Zo is de baan van Anna ook het focuspunt van het hele boek. Andere verhaallijn-mogelijkheden worden genoemd, maar niet uitgewerkt.

Daarnaast missen de karakters in het boek diepgang. Eigenlijk is iedereen een flat character - zeer tweedimensionaal en daarbij ontzettende eikels. En in de poging om Anna meer substantie te geven is Kanis vergeten genoeg aandacht te tonen aan Anna’s slechte kanten en haar groei als persoon door de tijd heen. En die groei zelf is ook oppervlakkig: aan het eind van het boek is Anna nog bijna hetzelfde - al probeert het einde je het tegenovergestelde aan te praten.

Door De Bubbel heen zijn er veel actuele verwijzingen naar gebeurtenissen, plekken of mensen die bij iedereen bekend zijn. Hierdoor krijg je als lezer het gevoel dat je een inside joke met de auteur deelt, al staat hier tegenover dat het boek over een tijd nogal gedateerd kan aanvoelen. Tevens is het boek doorspekt met veel vernieuwende vergelijkingen die clichés mooi omzeilen, zonder geforceerd aan te voelen. Dit maakt het boek dan ook in het begin erg aantrekkelijk. Maar door het overmatig gebruik van deze vergelijkingen en de focus op één verhaallijn - die niet erg past bij het genre - is het niet een fijn boek om te lezen.

Al met al is De Bubbel een debuutroman die zeker humor en interessante verhalen over de techcultuur bevat, maar nog te veel kinderziekten heeft om goed genoemd te worden.

Recensie: De bubbel - Sanne Kanis

De bubbel

Sanne Kanis

27 mei 2019

ISBN 9789044638844
    Uitgever Prometheus
    232 pagina's

Prometheus

1  2  3  4  5

Lijntjes op de wc, bazen die een #MeTootje niet schuwen, frauderende collega’s, geklaag over droge kreeft en sushi die wordt afgeschaft als lunch. Anna is vastbesloten om als marketingmanager carrière te maken bij de techstart-up ImageBuilders, maar is al snel een paar illusies armer. Hoe kleur je binnen de lijntjes als die lijntjes ver te zoeken zijn? Tussen de veeleisende targets door probeert ze een nieuw leven op te bouwen in Londen en worden haar ethische grenzen meermaals op de proef gesteld. De bubbel is een roman over een jonge vrouw die op zoek gaat naar zichzelf, de liefde en de prijs van ambitie. Vanuit haar eigen ervaringen onthult Sanne Kanis op gevatte wijze de techcultuur, waarin promoties en eindeloos vergaderen een doel op zich worden, luxe extraatjes al snel als vanzelfsprekendheid worden beschouwd en seksisme, schending van bedrijfsethiek en managers met een sudden wealth-syndroom de schaduwzijde vormen. Sanne Kanis (1981) heeft ruim twaalf jaar ervaring bij drie beursgenoteerde technologiebedrijven waar ze werkte op strategische posities in binnen- en buitenland. De bubbel is haar debuutroman.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane