De dienstbode - Helen Klein Ross RECENSIE

Recensie: De dienstbode - Helen Klein Ross

De Ierse Bridey Molloy reist met haar geliefde naar Amerika, in de hoop daar samen een beter leven op te kunnen bouwen. Na veel ellende komt Bridey terecht bij de familie Hollingworth, voor wie ze jarenlang werkt als dienstmeisje. Maar dan overlijdt meneer Hollingworth en Bridey wordt beschuldigd van moord…

Met De dienstbode heeft schrijfster Helen Klein Ross een boeiend en meeslepend verhaal gesponnen. De 19e eeuw is helemaal niet zo heel lang geleden, maar het voelt toch vaak ver weg. De dienstbode is enorm gedetailleerd en goed uitgewerkt, waardoor het dagelijkse leven uit die tijd bijna tastbaar wordt. Je leest hoe het dagelijkse leven veranderde door de uitvinding van elektriciteit, je leest over de heersende cultuur, de politieke situatie en de geneeskunde uit die tijd. Zelfs de oorlog en de manier waarop Duitsers werden gezien komen aan bod. Dit alles is op zo’n manier in het verhaal verweven dat het heel natuurlijk leest.

Daarnaast heeft Helen Klein Ross een enorm fijne schrijfstijl en als lezer word je echt meegezogen in het leven van Bridey en de mensen om haar heen. Dat komt ook omdat je de tijd krijgt om alle personages goed te leren kennen. Van Brideys vriendelijke en liefhebbende karakter, tot de kindse verwondering van de jonge Vincent, tot Sarahs zorgen, je kan je in elk van hen makkelijk inleven.

Ook hun onderlinge relaties zijn interessant. Ze zijn niet zwart/wit, maar groeien mee met de ontwikkeling van de personages en de omstandigheden waarin zij zich bevinden. Doordat zowel de personages als hun onderlinge relaties een ontwikkeling doormaken, voelen ze heel realistisch aan.

De dienstbode begint met een stukje uit het heden en springt daarna over naar de start van Brideys reis. Er wordt afgewisseld tussen tijd en personages. Dat laatste is nog een reden waardoor je de personages goed leert kennen en het draagt ook bij aan de vertelstructuur en spanning. De dienstbode heeft namelijk een prachtig mooi plot dat door deze manier van vertellen erg goed tot zijn recht komt.

Kortom: De dienstbode is een heerlijk en meeslepend boek, met een fijne sfeer en interessante en realistische personages. Het historische aspect is erg goed uitgewerkt, waardoor je veel leert over het leven in de 19e eeuw. Ik geef De dienstbode 5 hartjes.

De dienstbode

1  2  3  4  5

De meeslepende historische roman De dienstbode van Helen Klein Ross leest als een mix van Downton Abbey en Een keukenmeidenroman, en neemt de lezer mee naar een vervlogen tijd in een verhaal over liefde, macht en verraad.
    In 1908 vertrekt de zestienjarige Ierse Bridey naar Amerika op zoek naar een beter leven. Alleen, maar zwanger, komt ze aan in Manhattan. Ze vindt onderdak bij de nonnen, maar wordt gedwongen haar baby af te staan. Na een zware start komt ze als dienstmeisje terecht in Hollingwood, het landhuis van de rijke Hollingworths. Bridey ziet de toekomst weer met vertrouwen tegemoet en ze ontfermt zich over hun geadopteerde zoontje. Wanneer de patriarch onder mysterieuze omstandigheden overlijdt, verandert Brideys leven voorgoed. Jarenlang achtervolgen haar geheimen de Hollingworths tot een van de nazaten een voorwerp vindt dat al die tijd verborgen heeft gelegen en licht werpt op een donkere geschiedenis.